Vi har ett hus byggt 1929 där det idag är vattenburren fast direktverkande.

Vi skall bygga ut huset vilket gör att vi kommer ha en del golvvärme samt radiatorer.
Huset är c:a 180kvm totalt med källare.

Vi var inställda på att skaffa en Mitsubishi Electrics HW112 luft/vatten för runt 101.000:- , men snickaren tyckte vi skulle kolla på Nibe bergvärme istället och totalt skulle det gå på 120.000:-
Han tyckte det var mycket bättre på många sätt,men skull gärna höra vad andra anser?
 
Var i landet ligger huset? Bergvärmepumpen är troligen mer effektiv och ger då lägre driftskostnader.
En annan fördel är att du slipper en utomhusdel som kanske inte är så vacker att se och höra på.
 
Vi bor 2mil norr om Göteborg.
Håller med om att det är skönt att slippa utomhusdelen som består av 2 fläktar.
 
I Göteborg bör en luft vatten vp funkar bra men 20000 kr är inte mycket pengar och en bergvärme vp har längre beräknad livs längd och den dagen den behöver bytas ut har du hålet kvar så det blir betydligt mycket billigare andra gången och du spar ju även en del slantar under tiden genom lägre drift kostnader.
 
Jag kör luft/vatten på Hisingen. Upplever det mycket effektivt! Hus från 37, 160kvm. Värmen kostar ca 5000kwh per år, tror nog inte jag kommer så mycket lägre med berg... Men för 20k till hade jag valt berg. Mitt problem är att jag har egen brunn som jag inte vill borra nära, vet aldrig om det händer nåt...
 
Bergvärme
- 20000:-
+ Tystare
+ Bättre driftskostnader vintertid
+ Höjer värdet mkt mer på huset än L/V
+ Billigare att förnya efter många år

Luft/Vatten
- Väldigt ful utedel
- Ostabil vintertid
- Lite sämre driftskostnad
- Mindre värdeökning på huset
- Måste skötas och frostas av
+ Billigare i inköp

= Bergvärme
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Tack för era kanonbra svar!
Har inte fått någon skriftlig offert men den skall kosta mellan 120-150 000:- beroende på hur mycket lull lull dvs appstyrningar etc.
 
Blir nok mere enn 20000 i forskjell. Se på svenske varmepumpforum.. 120k er veldig lite...
. I norge pleier montører å si: bergvarme koster ca det samme som luft/vann pluss borrhålet..
Så jeg tror det blir 100k for din luft/vann løsning, og 150k for bergvarme.. Luft vann gir bedre sparing ned til ca 0, bergvarme vinner under -10...
Ikke alle utedeler er fule, se på vaillant, bosch, thermia.. Ctc er i grenseland.. Mange kan stå noen meter fra huset.. Så du kan slippe å se den. De støyer kun rett brevid. De står på mark, og vibrerer da ikke på veggen. Null støy inne.
Mb, daikin osv som har typisk luft/luft utedeler, er derimot ikke så pene.

Men får du bergvarme på 120-140.. Så hadde jeg og tatt det, selv i gøteborg..:)

Få noen seriøse offerter
 
Vilken Luft/vatten ger bättre besparing till 0an ?
 
Tror inte att en luft/vatten ger en bättre besparing ner till 0 grader, då det sist jag kollade skiljde 16 000:- mellan Thermia bergvärme och luft / vatten! eftersom bergvärme ger mindre problem med service och skötsel samt bättre värdeökning för huset så tror jag att denna skillnad äts upp inom ett par år och vid eventuell försäljning tom ett " plus "
 
Tittar man enbart på COP-värdet är det kanske så att en modern luft/vatten är effektivare än bergvärme, men det är som sagt vad inte hela sanningen i en anläggnings totala ekonomi.
 
smurfen72 skrev:
Vilken Luft/vatten ger bättre besparing till 0an ?
luft til vann fungerer slik at når uteluften blir høyere, så kan man tilføre kompressoren mere strøm, og få avgitt mere kwh.
Alt over brønn temp vil da kunne gi mere effekt på luft/vann

F.eks, min ctc ecoair 408 og i250 trekker 2.8 -3 kw og gir meg ca 15 kwh..når det er + 15-20 nå . Dette gjør dusjvann billig å lage om sommeren
Når det blir kaldere ute,så vil den trekke kun 1,6 -1,8 og gi da mindre. Som er dumt, men sånn on/off funker..
Det har jeg fått forklart av ctc.. Lurte på hvorfor den trakk nesten 3 kwh nå om sommeren, når det står 1,6 i tech specs ..
Utrolig synd den ikke kan trekke 6 kwh bed -15 og gi tilbake 12.. ;-) men fungerer visst ikke sånn..

Jeg har snart hatt den i drift en mnd, og har kuttet el til dusjvann og to badrums gulv fra ca 600kwh i mnden til 100kwh! Gikk ca 100kwh til å ha 30 grader tur på de kursene når jeg eldet med elpatron. og 500 til dusjvann i 200l tanken før. Bruker totalt med husholdnings el 1500 i mnd før, nå ligger det ann til å bli ca 1000 .. Til vinteren blir det mere sparing, men overrasket over hvor mye jeg sparer på sommeren !

Kjenner en som har både luft/vann og bergvarme.. 600m2 hus, flere utleie enheter.. Gjort for å få enda billigere varmt vann om sommeren. Han merket at luft/vann pumpa faktisk ga bedre effekt enn bergvarmen ned til -5.. Men han har 10 år gammel bergvarme og ny luft/vann.. Så det kan ha noe å si.

Men overall sparer man mere med bergvarme.. Hos meg ville bergvarme kostet 65000- mere enn luft/vann og beregnet ekstra sparing 1800 kwh mere i året.. Dvs. Borrhullet på 65000,- på 200m.. Forskjellen vil ta en evighet å spare inn..ca 35 år..

Men som ts skriver, får han ferdig innstallert bergvarme til 120000,- så vil det lønne seg uansett
 
Smurfen72. Du har nok rett ved 0, da er det relativt likt...ved pluss 7 og oppover...så blir nok luft/vann litt bedre,...my bad..
 
Men har du +7 ute så har man ofta ganska varmt i borrhålet också och då ger bergvärmen också högre cop/effekt. Därför att luft/vatten ger markant sämre cop när tempen faller är att behövs avfrostning. I dag dimensioneras ofta borran så den ligger på + grader hela tiden här i mellersta Norrland ligger berget på ca 6 grader sommartid jag har närmare 10 grader i borran tack vare vent återvinning.
 
Woodbear, nya panasonic aquarea & Mitsu fungerar precis så. Det är därför exvis Panasonicen kan garanatera ex 12 eller 9 kw vid -15c de drar då ungefär 6 alt 4,5 kw . Cop på 1,9-2 är inte jättebra men för södra sverige och kusten i övriga så fungerar dessa pumpar finfint. Jag tror utan vetanskapligt belägg att min luft/vatten är nästan i paritet med bvp. Iallafall de senaste 2 milda vintrarna, vintern 14/15 hade jag 10 dagar med minusgrader på hela vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.