Då provar jag att skapa min första tråd här på forumet.

Som rubriken lyder så planerar jag att glasa in en befintlig altan om 3.6x3.6m men har nu stött på patrull!

Som den är idag så är taket byggt med en bärlina på 145x45cm stolpad på cc ~1600. Ett enkelt skärmtak (8grader) med 22mm råspont och ytpapp på takreglar om 175x45 cc 900 fästa med balkskor på bärlina i fasaden.
Denna konstruktion, om än alldeles för klen enl. byggnormer, har klarat både stormen Gudrun, Per samt >1m snö.

Mitt problem nu är ju att jag vill bli av med stolparna i mitten, dvs jag vill bara ha kvar infästningen i fasaden samt hörnstolparna för att kunna ha glaspartier som går öppna hela vägen.
Tyvärr är jag ingen konstruktör så hur jag än söker kan jag inte hitta vilka dimensioner som krävs för att klara en spännvidd på 3.6m i snözon 2 utan att glaspartierna påverkas av att kontruktionen bågnar.

Min tanke är att köpa denna tjänst men det vore bra att ha koll på vilka dimensioner det bör vara.

Jag hoppas ni förstår vad jag försöker säga trots min minst sagt bristfälliga beskrivning.

Tacksam för synpunkter.
 
huggan skrev:
Limträ 66*315 bör du ha över glaspartiet.


[länk]
Jösses! Hmm, blir till att fundera på hur jag ska få till det då med tanke på att jag inte kan ändra taklutningen och måttet mellan underkant nuvarande bärlina och golv idag är 2020mm.
Tack för svar dock!
 
Har Funderat lite. Idag är ju bärlinan 140x45. Men om jag byter ut stolparna till 90x90 alt 115x115 så borde jag kunna komplettera med en 315x66 invändigt som jag fäster i befintlig bärlina med skruv? Denna kommer ju iofs få sågas ner till en lite mindre dimension i framkant för att få plats under befintligt tak, men det blir ju nära stolpen.
Tror ni detta är en fungerande lösning eller riskerar det bli för stor belastning på skruvarna som håller ihop det?
Utseendemässigt har det mindre betydelse då jag planerar att klä allt invändigt med panel.
 
Låter som en bra kompromiss. Annars får du ta mindre dimension och vara beredd att skotta av taket vid mycket snö.
 
Jag använder 115x270 på spännvidd 4350 mm. Sviktar inte det minsta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.