Som synes så köpte vi gräsmatta för de lånade pengarna...

Just nu så klipper jag allt med en Kubotaklippare som har en klippbredd på 1,5m.

Drömmen vore ju en robot som tar allt men det är inte aktuellt med tanke på priset... Så nu funderar jag på att omvandla Kubotan till en robot och en enklare trädgårdstraktor (Kubotan kanske får kvar också om jag känner att jag har råd).

Tanken är i så fall att roboten får ta ytan närmast huset och sedan ser jag till att själv hålla resten öppet.

Hur skulle ni tänka i det här fallet?

1. Hur tokigt blir man på en robot som nyttjas till max? Har ju barn som vill vara ute och leka ibland också. Vad händer om jag stänger av den manuellt de gångerna?

2. Var ska man placera stationen? De röda prickarna är eluttag så det finns att välja på.

3. Är det värt att satsa på köp med installation eller kan man lika gärna göra det själv? Tomten är stor men relativt enkel. Skulle tänka mig att det blir max tre "öar".

4. Vi har bla en rabatt som ska fyllas igen och bli gräsmatta. Kan man bara snickra ihop en enkel träram som avgränsare som får ligga tills gräset vuxit till sig? Satellitbild på tomt med markerad yta för gräsmatta och potentiella platser för robottillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satellitbild över en tomt med markerad yta och planerad avgränsningslinje för klippning eller installation av robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min erfarenhet är att det inte alls är kinkigt, inte på en Automower iallafall, den hanterar för högt gräs automatiskt. Köp en stor typ 450x/550 som klipper rubbet?
 
En normalhändig person fixar själv installationen. Det finns många kreativa idéer om hur kabeln fås ner i backen här på forumet.
Enklast är att köra med märlor för begränsningskabel och med en spade göra ett snitt i gräset och putta ner guiden.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min erfarenhet är att det inte alls är kinkigt, inte på en Automower iallafall, den hanterar för högt gräs automatiskt. Köp en stor typ 450x/550 som klipper rubbet?

Men de är för max 5000m2. Vi har drygt 8000
 
Ja men med så öppen gräsmatta tror jag den klarar lite extra. Annars får du klippa den bortre manuellt?
 
Två robotar? Dyrt men dubbelt så kul(y)
 
Du behöver typ 2st 450 á 35k/st samt en typ 430 eller något mindre dvs närmare 100k för att få dit robotar.. är det stora öppna ytor klarar de mer men man kan få buggar med att de tappar slingsignal i mitten när det det gäller hqv om avstånden är för stora mellan slingor. Det finns andra märken typ bigmow mfl men då har du en klippare för typ 100k.. att avgränsa ytor med plankor går utmärkt.
 
En liten avstickare från ämnet och frågan, men hur har du ”prickat” upp tomten och kunnat få fram hur stor yta du avser mäta upp. Ber om ursäkt för avstickaren och tackar på förhand.
 
Jag mätte upp ytan med eniros karttjänst. Väldigt smidigt.

Kan meddela att jag nappade på Husqvarnas erbjudande i höstas så en 430x väntar på att få sätta igång. Jag köpte snöslunga till midsommar och robot i oktober. Billigast så
Roboten kommer att få klippa ytorna runt huset där det är besvärligast för mig att köra stora klipparen. Vi börjar så
 
Det låter ju smart, för den stora öppna ytan måste ju gå riktigt fort med kubotan kan ju inte ta många minuter att köra ett trimvarv och sen klippa hela ytan.
 
Fast för att spara en slant så kommer nog Kubotan att bytas mot en mer "normal" liten trädgårdstraktor med undermonterat klippdäck. Inte lika kul men billigare...Får både robot och åkklippare för samma peng då.

Nu ser man fram emot att få testa roboten. 430X är dessutom dyrare nu än i höstas och då ingick installationen dessutom.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag mätte upp ytan med eniros karttjänst. Väldigt smidigt.

Kan meddela att jag nappade på Husqvarnas erbjudande i höstas så en 430x väntar på att få sätta igång. Jag köpte snöslunga till midsommar och robot i oktober. Billigast så
Roboten kommer att få klippa ytorna runt huset där det är besvärligast för mig att köra stora klipparen. Vi börjar så
Tack så jättemycket för svaret!
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag mätte upp ytan med eniros karttjänst. Väldigt smidigt.
Ja, det är nog det enda man kommer sakna den dag Eniro går i konkurs. Det finns säkert redan likvärdiga alternativ (som även de är gratis och enkla), men jag gillar också deras rit- och mätverktyg.
 
Nu är du säkert snart igång, men det där ser ju ut att bli finfint!
Har själv för stor tomt för att en ensam robot skall klara det, men har då valt att ha ett "finområde" närmast huset och ett "fulområde" längre bort. Har man såpass stora ytor att röra sig med ser det inte alls konstigt ut att det är oklippt i ytterdelarna av trädgården utan lite mer "naturligt och vildvuxet".

Blir dessutom en fördel att kunna lägga krutet på de ytor som är av direkt intresse istället för att allt ser ut som en halvdan slåtteräng hela sommaren för att man drar ut med åkgräsklipparen för sällan.

Beroende på hur du lägger slingan och vill ha det, så kan du som jag gjorde göra mjuka böjar i kanten så att det blir lite trevligare övergång mot det "sällanklippta" istället för en helt rät linje med skarpa vinklar.
 
tensiden tensiden skrev:
Nu är du säkert snart igång, men det där ser ju ut att bli finfint!
Har själv för stor tomt för att en ensam robot skall klara det, men har då valt att ha ett "finområde" närmast huset och ett "fulområde" längre bort. Har man såpass stora ytor att röra sig med ser det inte alls konstigt ut att det är oklippt i ytterdelarna av trädgården utan lite mer "naturligt och vildvuxet".

Blir dessutom en fördel att kunna lägga krutet på de ytor som är av direkt intresse istället för att allt ser ut som en halvdan slåtteräng hela sommaren för att man drar ut med åkgräsklipparen för sällan.

Beroende på hur du lägger slingan och vill ha det, så kan du som jag gjorde göra mjuka böjar i kanten så att det blir lite trevligare övergång mot det "sällanklippta" istället för en helt rät linje med skarpa vinklar.

Ja det är precis så jag tänkt. Förhoppningen är att sambon till slut accepterar att den större delen blir en äng och inte en gräsmatta... Nåja, den som lever får se.

Ser fram emot att få testa roboten när det är dags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.