Hallå allihopa,
Behöver hjälp med en enkel fråga om gjutning, dock kan inte jag svaret.

Jag håller nu på att gjuta dekorativa "betong" plattor som jag gjort många gånger förr.

Jag gjuter dessa i glasfiberbruk för att kunna göra dem tunnare och därmed få ner vikten.

Eftersom plattorn har en liten bärande egenskap, så har jag vid tidigare gjutningar valt att behålla dem i formen så länge som möjligt för att få dem så starka som möjligt. Jag har alltså behållit dem i formen i 7 dagar och då även vattnat dem i 7 dagar med plast ovanpå för att behålla fukten i dem. Detta för jag hört att desto långsammare dem brinner, desto starkare blir dem.

Nu skall jag dock gjuta ett ganska stort antal av dessa plattor och jag behöver få ur dem ur formarna så snabbt som möjligt UTAN att behöva tappa kvalitet och plattans styrka.

Min fråga är därmed som följer:

Skulle jag få jag lika bra styrka i plattorna om jag tar ut dem ur formarna efter 3 dagar, MEN fortsätter att vattna dem och ha dem plastade i 7 dagar?

Skillnaden här är alltså att jag skulle ta ut dem ut formen efter 3 dagar, men ändå fortsätta vattna dem. Med andra ord, hur viktigt är det egentligen att dem ligger i formen i mer än 3 dagar, förutsatt att dem blivit så pass hårda att jag kan ta loss dem efter 3 dagar. Har formen ens någon funktion efter dem första 3 dagar?

Hoppas ni förstår hur jag menar, vet inte om jag uttrycker mig klantigt. Men om jag kan ta ut dem ur formarna efter 3 dagar och då som sagt fortsätta vattna och plasta in dem i 7 dagar, så skulle jag då kunna ställa dem mot en vägg och därmed frigöra golvyta som jag då kan använda till att gjuta ytterligare en platta.

Stort tack på förhand. Alla svar uppskattas!

e.
 
Eftersom plattorn har en liten bärande egenskap, så har jag vid tidigare gjutningar valt att behålla dem i formen så länge som möjligt för att få dem så starka som möjligt. Jag har alltså behållit dem i formen i 7 dagar och då även vattnat dem i 7 dagar med plast ovanpå för att behålla fukten i dem. Detta för jag hört att desto långsammare dem brinner, desto starkare blir dem.
Plattorna härdar inte långsammare på detta sätt. Härdningen och hållfasthetstillväxten påverkas av i första hand temperaturen.
Hållfastheten ökar mest i början av härdningstiden för sen avklinga. Betongen måste ha tillräckligt med vatten under denna process. Om du vill få plattorna färdiga fortare ska du alltså öka temperaturen i lokalen men fortfarande hålla dem fuktiga. Man kan till och med förvara plattorna i vattenbad!

Det enklaste sättet att se om de går att ta ur formen tidigare är helt enkelt att prova.

Om du har en lämplig form och dessutom glasfiberarmering tror jag att de ska kunna tas ut ännu tidigare än efter 3 dagar.
En metod är att ha en ramform som ligger (men inte sitter fast) på en skiva (av tex plåt, plywood eller board).
Då kan man gjuta många plattor samtidigt med ett antal skivor genom att flytta ramen mellan dem så snart betongen satt sig.
 
Det lätt som en klockren idé.... synd att mina plattor måste gjutas i olika storlek för projektet.

Men angående härdningen, så kan man alltså säga att formen har absolut INGEN funktion efter dem första 2-3 dagarna? Helt enkelt, så fort dem går att ta ut formen, så KAN man göra det och då INTE tappa någon styrka förutsatt att man fortsätter att hålla dem fuktiga osv.?

Har jag förstått dig korrekt? Det är i sådant fall mkt goda nyheter!

Mvh

e.
 
Emilestjernlof skrev:
Men angående härdningen, så kan man alltså säga att formen har absolut INGEN funktion efter dem första 2-3 dagarna? Helt enkelt, så fort dem går att ta ut formen, så KAN man göra det och då INTE tappa någon styrka förutsatt att man fortsätter att hålla dem fuktiga osv.?

Har jag förstått dig korrekt? Det är i sådant fall mkt goda nyheter!

Mvh

e.
Så är det. Formen behövs inte, men de bör hållas fuktiga.
 
Om du inte har för mycket vatten i betongen så borde du kunna gjuta två ggr per dag om du använder den beskrivna "sockerkaksformen".

Proffsen (prefab betongindustrin) drar formen nästan genast, men då har de bra betong.

Men vattna för att hålla ner värmen.

Protte
 
prototypen skrev:
Proffsen (prefab betongindustrin) drar formen nästan genast, men då har de bra betong.
Den betongen är jordfuktig. Dvs en betong som man knappt blir smutsig av om man kramar en boll av den i händerna. Jämför med att bygga sandkakor i sandlådan med barnen. Om sanden är för torr går den inte att forma och är den för blöt flyter den iväg. Dessutom vibreras betongen och pressas under väldigt högt tryck. Jag har arbetat en del på en betongvarufabrik och där formade vi av ett fåtal sekunder efter att vibreringen och pressningen avstannat. Dagen efter kunde vi stapla produkterna på pallar. I vissa fall kunde vi hantera produkterna efter ca 16 timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.