Jag är ute efter lite råd. När jag köpte huset för ca 17 år sedan tipsade besiktningsmannen mig om att det nog var dags att foga om skorstenen. Jag hade tänkt att det skulle göras iår (… bättre sent än aldrig). Men när jag känner på fogen så är den stabil och ingen tendens till att vittra. Den har stått sedan huset byggdes 1953 såvitt jag vet. Bör något göras eller är det bättre att lämna den ifred?
 
  • Röd tegelsten skorsten på ett rött tegeltak, med fokus på fogar och murbrukets skick under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelskorsten med stabil fog från 1953, bredvid rött tegeltak, mot en bakgrund av grönskande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske menas med insidan av kanalen
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nja, jag tror han avsåg utsidan. Här är lite bilder på övre delen av insidan. Med din kommentar tänker jag att du inte tycker utsidan ser så kass ut?
 
  • Tegelsten skorsten som visar övre delen av insidan, något nedbruten med sot på tegelstenarna. Bakgrunden visar en trädgård och hustak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på murverk på en övre del av insida med asfalt takpannor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övre delen av insidan av en sotig skorsten med mörka tegelstenar och svarta fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad struktur med äldre tegelstenar och mörk fog inom ett byggprojekt, fokus på övre delen av insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så farligt det som syns, har ni talat med sotaren om att besikta skorstenen. Kostar inte många kronor. Sen det med utsidan på den, fråga en plåtis vad det skulle kosta att plåtklä den, efter ett sådant arbete kan ni glömma skorstenen i måååånga år. Väder och vind kommer inte åt den.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ser ut som det fattas en del fog på sina ställen och att den håller på att vittra sönder. Tittar man på denna bilden så skulle jag nog börja fundera på att foga om, i alla fall den sidan.
Skorsten i tegel med skadade fogar och sönderfallande murbruk, syns brister på toppen, troligen behov av omfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min skorsten såg ut ungefär som denna, när det va slagregn så läckte det in vatten, lappade och lagade det värsta och plåtade sen in den.
 
J jonaserik skrev:
Inte så farligt det som syns, har ni talat med sotaren om att besikta skorstenen. Kostar inte många kronor. Sen det med utsidan på den, fråga en plåtis vad det skulle kosta att plåtklä den, efter ett sådant arbete kan ni glömma skorstenen i måååånga år. Väder och vind kommer inte åt den.
Sotaren kommer ju hit med jämna mellanrum och påpekar väl i samband med det om det något som inte står rätt till, tänker jag. Men du menar att de kan utföra någon grundligare besiktning. Det har jag aldrig tänkt på att fråga om. Det skall jag kolla upp.
 
  • Gilla
Sören_D
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ser ut som det fattas en del fog på sina ställen och att den håller på att vittra sönder. Tittar man på denna bilden så skulle jag nog börja fundera på att foga om, i alla fall den sidan.
[bild]

Min skorsten såg ut ungefär som denna, när det va slagregn så läckte det in vatten, lappade och lagade det värsta och plåtade sen in den.
Hur märkte du läckaget?
 
S Stina Hagman skrev:
Hur märkte du läckaget?
Det rann in vatten på kattvinden. Tog en stund innan jag fattade vad det berodde på. Bytte pannor, fixade pappen vid skorstenen, fogade om vid plåtanslutningar osv. Tyckte mina fogar såg bra ut också så misstänkte inte dem först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.