För ett par år sen anlitade vi en firma för att göra om dräneringen runt vårt hus samt hantering av dagvatten. Dräneringen leds till en dräneringsbrunn och därifrån går rör till en "stenkista" beståendes av plastkasseter. För dagvatten gjordes en separat "stenkista" som även den består av plastkassetter. Kommer inte ihåg om det var 3 kassetter för dagvatten och 2 kassetter för dränering eller tvärt om. Varje kassett rymmer 138 liter.

Efter att arbetet utförts så har vi konstaterat att när regnet vräker ner så fylls dräneringsbrunnen upp så mycket att vattennivån går över både utloppet från dräneringsbrunnen till stenkistan och inloppet till dräneringsbrunnen från dräneringsrören runt huset. Med andra ord är stenkistan full och vatten står runt huset. Typiskt obra.

Som en temporär lösning så skaffade vi en dräneringspump som vi hängde på lämplig höjd i dräneringsbrunnen och la en slang upp på gräsmattan. Efter en alldeles för lång tid så gjorde vi något åt den temporära lösningen och la ner rör från dräneringsbrunnen till en annan del av tomten och la ner 2 kassetter av samma typ där där. Vilket innebär att dräneringsbrunnen har åtminstone nästan 600 liter i "stenkistor" och rör där vatten kan lagras. Tänkte att det borde räcka.

Av olika anledningar hann inte dräneringspumpen kopplas in i den nya lösningen innan de senaste dagarnas kraftiga regnfall, men i morse fick jag äntligen tummen ur och kopplade in den. Vid inkoppling stod vattnet i dräneringsbrunnen över inloppet från dräneringen och det kändes tillfredställande när pumpen drog igång och började pumpa bort vatten. Men efter en inte så lång stund så kommer vattnet tillbaka ur röret ut till den extra stenkistan. Den är med andra ord också full!

Det känns orimligt att jag hann pumpa ut närmare 280 liter vatten från dräneringsbrunnen innan vattnet rann tillbaka. Så mina extra stenkistor måste ha blivit delvis fyllda av regnvatten som hamnat på marken kring/ovanför stenkistan. Vilket så klart är rimligt men jag fattade inte att det skulle bli så mycket. Sen är säkert en del av problemet att vi bor på en gammal sjöbotten och marken är lerjord. Marken absorberar vatten väldigt dåligt och/eller långsamt.


Så, det blev en lång bakgrund till själva frågan. Vad gör jag nu för att slippa ha det här problemet?
* Ska jag gräva ner ännu fler kassetter och lägga bredvid de 2 extra jag redan lagt ner? I så fall hur många är rimligt att lägga ned?
* Om extrakassetterna för dränering fylls av regnvatten kan jag på något vis undvika det genom att "skärma av" kassetterna från sidorna och ovanifrån? Jag vet att vatten tar enklaste vägen så det kanske inte alls löser något.
* Ska man skaffa en tank att pumpa vattnet till? Men då måste den ju manuellt tömmas och det känns inte som sättet vi vill ha det.

Tips mottages tacksamt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.