Haloj,

Söker lite hjälp inför inflytt i radhus, jag hade tänkt ordna till krypgrunden nästan direkt, innan vintern, för att förbättra förhållandena lite.

Det finns ingen plast på marken, och det finns en hel del träbitar kvar från gjutramen, så jag tänkte även passa på att rensa ut allt organiskt material därifrån (redan gjort lite av nuvarande ägaren efter påpekande om det vid besiktning), samt lägga på plast på marken (enligt konstens alla regler, med att lämna lite yta för avrinning osv). Ventilationen är bra, mycket ventiler osv, skulle inte vara något problem enligt besiktningsmannen, dock kan man ju alltid fixa mer nästa år om man upptäcker att det behövs.

Det jag är fundersam över är exakt hur jag ska göra med isoleringen, jag tänkte både isolera med frigolit mot marken (ovan plast) samt under bjälklaget för att höja värmen på golvet i huset.

Under golvet sitter idag ett skick med isolering och sedan ett lager svarta skivor, osäker på exakt vad detta material heter.
Tänkte sätta ett tjockare lager här (finns gott om plats i höjdled, kan nästan stå upp på vissa platser), frågan är exakt hur man gör:
  • Ta bort dom svarta skivorna, sätta in ordentligt med isolering, och sätta tillbaka skivorna?
  • Ta bort dom svarta skivorna, sätta in ordentligt med isolering och nya skivor under? (läst om att man ska ha mineralull, är det för själva isoleringsskiktet eller att ha "längst ner"?)
  • Ta bort dom svarta skivorna, sätta in ordentligt med isolering och sedan lämna det så?

På marken finns idag en rätt galen mängd stora stenar (för stora för att få ut/bort).
Min plan var att rulla över alla stenar till ena halvan, lägga markplast på den "fria halvan", och sedan rulla över stenarna dit utan att skada plasten så gott det går, och sedan göra andra halvan och ha stenarna kvar ovanpå plasten.
Frågan här är hur man gör med frigoliten, det kommer ju antingen bli krossad frigolit på vissa platser där det helt enkelt är för mycket sten, alternativt, att man lägger frigolit "runt" stenarna?

Målet är primärt varmare golv i huset, sekundärt vill jag dock självklart behålla bra fuktnivå.
Jag tror klimatet i grunden kommer bli bättre efter mina åtgärder eftersom det finns galet mycket trä kvar i grundmuren runt hela huset (bitar av gjutramen sitter kvar innuti ramen, som är riktigt genomrutten, dom har suttit sedan 1960-talet när det byggdes).
I min värld kommer markplast + rensning av allt organiskt material avsevärt förbättra klimatet.

Tacksam för lite tips och råd, lite svårt att avgöra vad som är bäst, samtidigt som det inte är ett område man vill göra stora insatser och sedan få fel resultat (fuktproblem, t.ex, eller dålig värme pga fel material/tänk).
 
Redigerat:
Här kommer en bild på hur det ser ut, dels materialet som ligger i själva gjutramen, men i överkant på bilden ser man denna "svarta skiva" som jag nämner i posten.

krypgrund.jpg

Mvh
Gustav
 
Du skall isolera mot mark och mot kantbalkarna, samt lägga ångspärr mot marken. Jag skulle inte isolera uppåt. Ju varmare det är i krypgrunden, desto mindre risk för mögel.

Ska du installera avfuktare så sätter du igen samtliga ventiler - det gör att temperaturen stiger ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.