Hej behöver råd, snabbt, angående den här väggen.

Förutsättningarna är som följer :

Spånskiva i botten, våtrumsspacklat, ångspärrat, tätskiktat, våtrumsspacklat igen därefter våtrumsfärg.
Anledningen till att det inte är kaklat beror på att då kan vi aldrig kan få ut värmepannan som står till höger om dörren. Man får till och med ta bort lampkontakterna för att få ut den.
Vi bytte den i januari -08, så den ska väl hålla ett tag, men vill inte bygga in den i alla fall.
Att vi inte rev väggen och satt upp ny beror på att det finns så mycket el bakom...

Frågan jag vill ha svar på är, fast jag vet att man inte ska, vågar jag sätta upp vanlig wallcover på väggen och måla igen med våtrumsfärg ?
Får inte till spacklingen så att väggen blir slät.

Det är ingen vägg som kommer vara nära vatten. Bilden är tagen från duschen.

Tacksam för svar snabbt, tack, ska göra klart allt den här veckan, (v 28-09).

http://projektranunkeln.blogspot.com/
 
  • Målning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Känns spontant som att det bli många lager tätskikt med lager av annat emellan (t.ex. tapeten).(Förresten - branschreglerna för målade våtrum säger väl att man inte ska ha tätskikt bakom våtrumsfärg mer än i skarven för att det ska bli godkänt?) Så jag tycker inte att du ska stänga in ännu fler lager mellan tätskikt. Letar sig något in t.ex. i tapetlagret kommer du få problem.
 
Har du spånplatta bakom kaklet, utan gips, i ett våtutrymme? Big NO NO att sätta levande material bakom, som kan röra sig. Inte godkänt av BKR och följaktligen inte heller av försäkringsbolagen om något skulle gå snett. Dubbelgips avsett för våtutrymmen eller motsvarande döda material är det som gäller när man sätter kakel idag i våtutrymmen.

Se även: http://www.bkr.se

Caspár skrev:
Hej behöver råd, snabbt, angående den här väggen.

Förutsättningarna är som följer :

Spånskiva i botten, våtrumsspacklat, ångspärrat, tätskiktat, våtrumsspacklat igen därefter våtrumsfärg.
Anledningen till att det inte är kaklat beror på att då kan vi aldrig kan få ut värmepannan som står till höger om dörren. Man får till och med ta bort lampkontakterna för att få ut den.
Vi bytte den i januari -08, så den ska väl hålla ett tag, men vill inte bygga in den i alla fall.
Att vi inte rev väggen och satt upp ny beror på att det finns så mycket el bakom...

Frågan jag vill ha svar på är, fast jag vet att man inte ska, vågar jag sätta upp vanlig wallcover på väggen och måla igen med våtrumsfärg ?
Får inte till spacklingen så att väggen blir slät.

Det är ingen vägg som kommer vara nära vatten. Bilden är tagen från duschen.

Tacksam för svar snabbt, tack, ska göra klart allt den här veckan, (v 28-09).

[länk]
 
Hade ni inte kunnat sätta i en bredare dörr för att få ut pannan? Och sedan kakla även denna vägg.

Förövrigt håller jag med föregående talare.
 
är det i en källare dessutom? om du har tegeväggar mot yttervägg skulle jag skippa tätskit mot yttervägg. men är det uppreglat med gips i källaren mot ytterväggen? luftgap? hur ser det ut runt alla väggar? lite mer input kan nog hjälpa för o få bättre möjlighet o hjälpa dig!
 
Tack för alla svar.
Anledningen till att det är spånskiva bakom, är att den har suttit där sedan huset byggdes 1986. Vi ville inte riva den med anledning av all el bakom inklusive proppskåp. Vet att det inte är godkänt, men vad ska man göra. Det var spånskiva UTAN tätskikt på alla väggar såg vi när vi rev ner.
Nu är dom borta och där sitter Minerit VT nu.
Och nej, det är inte i källare och inte murad yttervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.