Hej! Jag ska börja bygga bokhyllor till vårt blivande bibliotek och har svårt att bestämma mig för hur djupa hyllorna ska bli. Vill att de inte ska bygga på väggarna mer än nödvändigt, men samtidigt vara funktionella och snygga. Funderar på att ha hyllorna bara 20 cm djupa och skulle gärna vilja ha synpunkter från någon klok person om det är för lite. Har mätt våra böcker x flera och prov satt upp i 20 cm djupa hyllor och det verkar fungera utmärkt, men "alla" vanliga hyllor är ju betydligt djupare, så jag undrar om det är något jag inte har tänkt på. Hur skulle ni göra?
 
Det beror lite på vad du ska förvara. Jämför t.ex med den en gång så populära String-hyllan, där hyllplanen är 20 eller 30 cm djupa.
20 cm räcker för de flesta "vanliga" böcker men är för lite för A-4. En mycket användbar kompromiss är 24 eller 28 cm djup. Av mina c:a 85 m bokhyllor är ungefär 10 m 30 cm, resten 20 eller 24 cm.
Kanske ska du ha en sektion med djupare hyllor, och de flesta 20 cm? Du har en fördel framför möbelfabrikanterna, eftersom du vet (?) vad som ska stå i hyllorna.
 
Jo det kommer att bli en separat hylla för större böcker, men allt jag bygger nu ska vara samma djup har jag tänkt. Våra böcker får plats (utom en mindre mängd som får hamna i en egen avdelning) så min fundering handlar mest om det kan vara något med proportioner eller utseendet som blir galet?
 
Jag har en platsbyggd hylla som är just 20 cm djup. Det funkar ganska bra och ser helt ok ut (det skulle nog se konstigare ut om den var djupare på just min vägg). Tyvärr envisas jag med att stoppa in en massa böcker som är för stora så de sticker/trillar ur, men med rätt disciplin så blir 20 cm säkert helt ok. Dessutom slipper man en massa damm bakom böckerna om hyllan inte är djupare än nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.