Hej alla!

Jag är inte säker på om detta är rätt forum, för min fråga tangerar både tak, golv, källare, altan... men jag provar.

Jag skulle behöva lite råd och tips inför en detalj på ett nybygge som jag planerar. Jag ska bygga ett bostadshus som kommer att stå så att dess ena kortände ligger precis där tomten börjar slutta en del. I sluttningen har jag tänkt gräva in en liten suterrängdel och ha dess tak som altan. Suterrängdelen ska inte vara bostadsyta och inte ha någon direkt förbindelse med bostadsdelen. Jag har tänkt utnyttja den som kallförråd, matkällare och liknande. Den ska inte vara uppvärmd, utom att den vintertid ska hållas frostfri.

Suterrängdelen/altanen kommer att bli ca 8.5 m bred och 6 m lång. Den ska delas av invändigt av en längsgående innervägg som delar utrymmet i två lika stora hälfter. Min tanke är att bygga upp ytter- och innerväggar av Thermomur-block från Jackon. Det är en sorts "Lego-system" av EPS-block som monteras ihop, armeras och sen gjuts i med betong. Man får 100 mm EPS invändigt och 100 mm utvändigt kring en betongkärna som normalt är 150 mm (finns dock även för 100 mm och 200 mm betong). Grunden kommer att vara en betongplatta på mark, i princip likadan som på ett vanligt hus (armerade kantbalkar och 30 cm EPS-isolering under plattan). Armeringsbyglar i plattan gjuts ihop med väggarna.

Thermomur-blocken har inbyggda plastbindare som exempelvis kan användas för att fästa gipsskivor på väggarnas insidor. Såvitt jag kan förstå gör väggens konstruktion med både in- och utvändig isolering att det inte behövs någon fuktspärr i den.

Den detalj jag inte har någon definitiv lösning på är hur jag ska få till suterrängdelens tak (dvs altangolvet). Några ideer:
- platsgjuten betong
- håldäckselement av betong
- lättbetongelement

Jag tänker att även om suterrängdelen endast ska värmas upp till frostfri temperatur vintertid så bör ändå taket ha någon form av värmeisolering. Om man platsgjuter taket med betong så lär väl isoleringen i så fall behöva sitta invändigt. Vad innebär det med avseende på fuktspärr? Behövs det någon, och hur bör den i så fall utformas?

Om man använder håldäck, ger i så fall de luftfyllda hålrummen en tillräcklig isolering givet den blygsamma uppvärmning det handlar om? Och kan håldäck gjutas över med ett betongskikt så att man får ett tätt och slätt altangolv? Hur tjockt behöver det i så fall vara, och behöver det armeras på något sätt?

Lättbetongelement ger säkert i sig själva alldeles tillräcklig isolerförmåga, men den sista frågan (pågjutning med betong) är även applicerbar på lättbetongalternativet.

Jag vore tacksam om någon med sakkunskap kan svara på dessa frågor och även ge mig en hum om de olika alternativens relativa kostnads- och komplexitetsnivåer (alltså hur svåra de är att praktiskt genomföra). Om det finns bättre alternativ för konstruktion av tak/altangolv som jag inte tänkt på så tar jag tacksamt emot sådana tips också. Teoretiskt sett skulle man väl kunna tänka sig en träkonstruktion med mineralullsisolering, men jag är lite skeptisk till det på grund av att det blir svårt att få det tätt, åtminstone på lång sikt, givet att det i princip inte kan ha någon lutning alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.