Hej!

Jag bor i radhus och vill dels bygga altan på hela baksidan, och dessutom bygga ett insynsskyddande plank. Jag tänker mig något av dessa alternativ: Digital skiss av ett radhus med en nydesignad altan och insynsskyddande plank samt en person stående på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av planerad altan och plank vid radhus med trall och insynsskyddande staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär ser det ut idag:
Baksidan av ett radhus med befintlig trätrall och stor häck, samt plats där en liten häck skall avlägsnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakgård med befintlig trall och stora häcken där en altan och plank ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av radhus med befintlig trall och häck, plats där ny altan och plank ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytan som ska trallbeläggas är cirka 60 kvadrat (ca 9 bred och 6,5 djup). Jag har alltså tänkt riva upp den befintliga trallen, behålla den stora häcken, men ta bort den lilla häcken som ses i bilden utan hund :)
Där uppstår fråga 1: Klarar jag att gräva upp den själv med en vanlig spade eller måste jag ringa efter en grävare?

Sen har jag som sagt inte bestämt mig för om det ska bli ett eller två plan. Detta skulle jag gärna vilja bestämma EFTER att planket är uppe eftersom det beror mycket på känslan av höjden på planket. Grannen har ett plank som är 2.20 högt, och enklast/snyggast/bäst är att helt enkelt fortsätta på deras höjd.

Altanen ska sedan fästas (på den höjd vi bestämmer) i planket tänker jag, och sedan följer såklart det vanliga - gjutning av plintar, lägga bärlinor osv. Den biten är jag inte orolig för även om jag aldrig gjort det förut. Det är planket som jag känner mig osäker på.

Planket blir alltså 2.20-2.35 högt, ska ge fullt insynsskydd och altanen ska dessutom fästas i det (tänker mig att först sätta 45x95 stolpar - sätta horisontell panel på "borte" sidan - bestämma altanhöjd - sätta en 45x95 till på insidan och kapa den så att reglarna eller bärlinan kan läggas ovanpå dom. När trallen lagts fortsätter jag med 45x95'an hela vägen upp och sätter förskjuten panel på insidan.

Vad tror ni, klarar jag detta själv eller borde jag försöka få hit en snickare som kan hjälpa mig att planera och rita upp allt? Vilket avstånd tycker ni jag ska ha mellan plintarna till planket? Vill inte att det ska svajja...

Tar även tacksamt emot andra ev synpunkter! T ex har jag bestämt mig för 145 trall, men vet inte om jag ska välja 34 eller 28. Har heller inte bestämt hur jag gör där trallen möter häcken, och planket som ska ha dörr mot gräsmattan har jag inte ens börjat fundera på ännu.. :)

Så; de mest akuta frågorna är
1) om jag jag (med lite hjälp av er) klarar detta själv eller om jag ska ringa en snickare (endast för planering, jobbet tänker jag göra själv)
2) om jag ska börja gräva för hand eller om jag ska ringa efter entreprenad, samt
3) hur jag ska planera plank-bygget (avstånd mellan plintar, om min idé låter rimlig eller inte, förslag på dimension på panel etc).
 
Det första du måste göra är att kolla om det går att få bygglov. Plank kan du inte bygga utan bygglov.

Trädäcket kräver inte bygglov om du håller det under 120 cm höjd. Den exakta höjden varierar lite mellan olika kommuner.

Vad gäller dina egentliga frågor, så visst klarar du det själv. Men det kommer att ta tid.

Det kan vara läge att hyra en grävare över en helg för att gräva upp häcken och gräva plinthål. Gå säker att göra manuellt.
 
Måste man verkligen ha bygglov om man är överens med grannen? Även om det krävs ändå så är det lite av ett dilemma. I princip alla på gatan har byggt plank/glasade verandor etc och ingen har bygglov. Vårt argument till höjden på planket är alltså förutom insynsskydd att hålla det enhetligt genom att mer eller mindre förlänga grannens. Som är byggda utan bygglov.
Dilemma - vill ju inte sätta grannen i skiten. Dessutom vill jag börja i veckan :)
 
Förresten. Om man nu får bygga altan till ca 120. får man inte bygga ett staket ovanpå det? Från grannens sida blir det ju då i princip ett 2,4m plank :cool:
 
F
T tasman skrev:
Förresten. Om man nu får bygga altan till ca 120. får man inte bygga ett staket ovanpå det? Från grannens sida blir det ju då i princip ett 2,4m plank :cool:
Du får bygga staket men inte plank. Staket är om jag inte minns fel definierat som 25% luft och plank är helt tätt. Tillåten höjd på altan är kommunberoende, i Göteborg är det 60cm som gäller.

Jag hade byggt planket utan bygglov men gjort det så att det går att ta bort några brädor ribbor och "staketkonvertera" med minimal insats.
 
Du bör inte ha mer än 2m mellan stolparna till planket iallafall. Det skadar förstås absolut inte att sätta dom tajtare med tanke på vindfånget.


Hade jag varit du hade jag först måttat och räknat på placeringen av alla plintar, markerat och sen hyrt in en grävmaskinist för att ordna häcken och plintgroparna i ett svep.Tjoff tjoff!
Ser ju ut att kunna vara en hel del rötter och sånt kul.
Om du bestämmer dig för att göra det själv så unna dig iaf att hyra en jordborr. :)
 
Fick hjälp av lillebror som pluggar till byggingenjör att göra en ritning. Han föreslår att plintarna till planket följer de till altanen, vilket blir 2,2 resp 2,3 m avstånd. Jag antar att han tänker att bärlinan som ska in i planket gör att det går att ha glesare mellan plintarna (han är bortrest så jag kan inte fråga)

Måtten stämmer inte riktigt, sanningen är något mindre i djup. Ska ut och mäta noggrant idag. Men vad tror ni om hans ritning?

Det är för övrigt galet mycket rötter ja. Tog upp en stubbe för hand förra sommaren.. det finns nog en tråd här om det f ö :) Ska jag hyra en minigrävare och gräva själv eller ringa någon som gör det åt mig? Det borde väl va ganska snabbt gjort va?
 
Nu har jag kontrollmätt allt och dessutom läst på lite.
Här är ett skal till ritning: Handritad skiss av altanplan med mått och befintligt regelverk markerat i streckat mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle behöva en sanity check på var jag ska sätta plintar.. Det streckade området är ett befintligt regelverk med plintar, så det får ligga kvar (byter bara ut trallen sen när vi kommit så långt). Den övriga ytan tänker jag mig uppdelad i två rektanglar typ, den nedre som då blir 3830x8750, och den i övre vänstra hörnet som blir ca 2700x2735.

Den nedersta bärlinan ska alltså fästa i ett plank, och även delar av högersidan (om det nu spelar någon roll för val av dimension eller avstånd mellan plintar)

Hur skulle ni satt plintarna och vilken dimension på reglarna skulle ni använt?

Vad jag kunde hitta var råden för avstånd mellan plintar:
Reglar 45x145 -> 1,5 - 2,0m
45x170 -> 1,8 - 2,6m
45x195 -> 2,1 - 3,0m

Så, givet att jag inte utnyttjar befintliga plintar (de sitter med märkliga avstånd), så blir det alltså tre rader, vilket ger cirka cc 1,8m och tre bärlinor. Råden ovan säger 145 eller 170, jag är hellre försiktig och väljer 170 isåfall. Men med tanke på planket kanske jag lika gärna ska safta på med 195or?
I bredd är det 8750; sätter jag 5 kolumner plintar ger det ett avstånd på ca 2200. Räcker det? Bör jag göra 6 kolumner för att få ett stabilare plank (och altan?) cc blir isf 1750?

Den övre lilla rektangeln: Går det att sätta bara 4 plintar i "hörnen" och använda 45x195 reglar? Annars kör jag 2 rader med 3 i varje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.