A
Tjena.
Ska bygga min första altan och är lite bekymrad över detta med plintarna.
Där altanen ska vara är det utfyllnadsmaterial (Lera) då tomten sluttar. Jag har ca 1,8m med denna lera tills jag kommer ner till "mark" där det är ett par cm matjord och sedan sand.

Behöver tips hur ni hade gjort.

Tack på förhand.
 
Kan du göra en skiss hur det ser ut? Har du motfyllt mot huset med lera? Har du matjord under leran?
 
A
Tosse skrev:
Kan du göra en skiss hur det ser ut? Har du motfyllt mot huset med lera? Har du matjord under leran?
Är inte så mycket att skissa på egentligen. Ja det är motfyllt mot huset. Där det är 1,8m lera. Under leran ett par cm matjord och sedan sand (morän) så marken under leran är väldigt stabil.
 
Det verkar lite överdrivet att påla ner 2 meter för en altan. Hur är bärigheten i leran, sjunker du ned när du går i den? Hur länge har den legat där, dvs har den satt sig ordentligt? Har du tänkt fästa altanen i huset?
 
A
Just nu är den som betong. Den har legat där sedan oktober. Huset är nybyggt. Altanen kommer inte att sitta i huset.
 
Vart bor du? Svårigheten är antagligen risk för tjälskjutning. En enklare altan kanske du helt enkelt kan lägga ovanpå. Markduk, grus, 30x30-betongplatta och så lägger du bärlinorna på det.

Är du ambitiös får du gräva/borra 180 cm och gjuta.
 
A
Tosse skrev:
Vart bor du? Svårigheten är antagligen risk för tjälskjutning. En enklare altan kanske du helt enkelt kan lägga ovanpå. Markduk, grus, 30x30-betongplatta och så lägger du bärlinorna på det.

Är du ambitiös får du gräva/borra 180 cm och gjuta.
Jag bor utanför Göteborg. Jag hade en tanke om att köpa 700 plint och prova denna skurupborr. Samt gjuta en fot runt plinten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.