Hej alla!

Detta är läget, har byggt garage med golvärme (ca 70m2). Dragit kulvert från huset ca 40m. Ingenting är inkopplat. I huset eldar jag med pellets och har en förbrukning på ca 5 ton/år. I garaget hade jag tänkt ha 10-15 grader under vinterhalvåret. Hur ska jag göra? Shunten i garaget eller i huset? Vad bör jag tänka på? Det är inte heller omöjligt att jag konverterar till bergvärme om några år.

MVH/Skaten
 
Om du shuntar först säg 40 grader mot huset och sedan en shunt till som shuntar 30 grader till garaget? Fonkar inte det?

Siffrorna tagna ur luften men du förstår tanken.
 
Naturligtvis shunten på pannan, kulverten kommer att vara kallare med mindre förlust. Kan vara svårt att komma åt pannvattnet om befintlig shunt är inbyggd.

Prototypen
 
Ni menar alltså att jag sätter shunten t.ex en push 15 i huset och skickar så kallt vatten som möjligt genom kulverten.

/Skaten
 
Skaten skrev:
Ni menar alltså att jag sätter shunten t.ex en push 15 i huset och skickar så kallt vatten som möjligt genom kulverten.

/Skaten
Ja fast en vanlig cirkpump och en blandningsventil (inte billigaste skit) gör samma job till en lägre peng.
 
Ok, funkar denna?
http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?qul8OcaNNIpKSoe749400LRi@rnMCin91248145874940346

Blandningsventil Esbe MR 25R utv 20-45º
Kan anslutas både som blandningseller fördelningsventil. Är avsedd för såväl reglering av tappvarmvattentemperatur som temperaturbegränsare resp. konstanthållning av temperaturen i värmeanläggningar.
Best.nr 6093
Egenskaper/Dimension
» Anslutning 25 R utv
» Område 20-45°



Och tack för hjälpen!

/Skaten
 
Matss skrev:
Ja fast en vanlig cirkpump och en blandningsventil (inte billigaste skit) gör samma job till en lägre peng.
Jag kommer också att ha golvvärme i garaget men ta värme från tanken i garagebyggnaden. Skulle man kunna få ihop ett enkelt system med cirkpump och blandningsventil? Rumstermostat som styr pumpen....
Eller en shunt och cirkpump?

/Anders
 
Har tänkt mig en 17 m kulvert till garaget. Radiatorer i huset.
Har läst mig till att shunten ska sitta i huset och det verkar väl vettigt att inte skicka ut 40-50 grader genom kulverten. Har någon installerat Uponor Push 15A Electronic med utetemperaturkompenserad framledningstemperatur?

Länk:

http://www.uponor.se/upload/documen...grupper/5040SE_122006_Uponor Push 15_15 A.pdf

Denna ska väl kunna räcka som styrning av rumstemperaturen ifall värmekurvan justeras noggrannt samt att man lämnar reglerrattarna på fördelarna fullt öppna eller tänker jag fel här?
 
Jag kommer också att ha en kulvert till mitt garage, men bara ca: 4m lång.
Jag har tänkt att använda befintliga termostater på elementen.

Synpunkter?
 
Har du element i huset också så är det väl inga problem.
"Problemen" kommer ju när man har golvvärme i ena delen av systemet och radiatorer någon annan stans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.