Bor i ett 140kvm hus ifrån -75 utanför Alingsås, Har källare med övervåning tillsammans format som ett L. 70+70kvm

Idag har vi direktverkande el (brödrostar och oljefyllda element) med en luft/luft pump. Årsförbrukning ligger på ca 35000kw och jag är väldigt emot direktelsuppvärmning och vill byta till vattenburet. Sen om det är ekonomiskt försvarbart eller inte skiter jag lite i då jag inte ser någon framtid med eluppvärmningen och vi har tänkt att bo här resten av våra liv vilket förhoppningsvis är 50+ år i alla fall.

I framtiden skulle jag vilja kombinera en rad olika värmekällor. Kanske solfångare, solceller, vattenmantlad kamin, osv med bergvärme som bas. Det skall gå att överleva på att enbart värma med ved men det är bara vid längre strömavbrott osv. Detta skall då kombineras med vattenburen golvvärme på både över och undervåning. I dagsläget håller vi på isolera källaren i platta och väggar (300mm + 200mm) och ligger i planeringstadie då det känns vettigast att dra alla rören och planera då innertaket är borta på undervåningen.

Sen kommer vi till det faktum att jag är en normalhändig kille men har ingen erfarenhet av vattenburna system alls då jag mestadels pillat med lägenheter innan och har aldrig haft något behov at att lära mig hur olika värmesystem fungerar.

Så till min fråga då är vart jag kan vända mig för att veta mera, finns det några bra böcker ni kan rekommendera? några filmklipp på youtube ?

Har försökt att få ihop detta genom att läsa här och på andra ställen men det blir svårt när man knappt vet vad en shunt är :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.