Hej,

Jag flyttade för lite drygt ett år sedan till ett nybyggt hus. När jag köpte huset från säljaren (ett företag) fanns bara husgrunden på plats.

Nyligen genomförde försäkringsbolaget en besiktning för hemförsäkringens skull. Detta är inte en juridiskt bindande besiktning, men utförs av en besiktningsman för försäkringsbolagets räkning. Under besiktningen upptäcktes det att golvbrunnarna på övervåningen inte är fackmässigt installerade och inte enligt tillverkarens (Jafo) instruktioner.

De observerade felen inkluderar:
  • Brunnsmanschett/tätskikt/lim som sticker ut under klämringen.
  • Felaktigt monterade skruvar på klämringen, samt en spricka i en klämring.
  • Ena golvbrunnen har tätskikt/bruk på klämring vilket gör att det inte går att se om montering av brunnsmanschett är korrekt, men det ser ut som att det sticker ut under klämringen. Bättre undersökning (bla. ta bort bruk och smuts) krävs dock för att veta säkert.
Med detta i åtanke har jag några frågor till er experter:

  1. Lösning av Problem: Vilket är det bästa sättet att lösa detta problem? Försäkringsbolaget nämnde Remaljerings-bolaget som en möjlig lösning, men jag är öppen för andra förslag.
  2. Potentiell Skada: Finns det ett sätt att fastställa om någon skada redan har skett på grund av denna felaktiga installation?
  3. Ytterligare Expertis: Bör jag anlita en ytterligare besiktningsman som är expert på badrum för en mer detaljerad utvärdering?

Ytterligare information:
Jag har ett skriftligt intyg från entreprenören att allt är utfört fackmässigt, i enlighet med tillverkarens instruktioner, samt intyg om Säkert Vatten. Men jag var inte beställaren av tjänsten, det var säljaren.

Jag uppskattar alla råd ni kan ge. Om ni behöver mer information eller om något är oklart, tveka inte att fråga!

nx9Tf5J.png
awJnDKd.png
 
Redigerat:
  • Gilla
Åke Hagström
  • Laddar…
Det låter som om alla tre fel enkelt kan avhjälpas.
Ta bort den trasiga klämringen.
Skär bort några millimeter runt om, av tätskikt, och manschett. Samt skrapa eventuellt bort överflödigt lim.
Tryck sedan dit en ny klämring, och skruva fast den med rätt skruv.
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det låter som om alla tre fel enkelt kan avhjälpas.
Ta bort den trasiga klämringen.
Skär bort några millimeter runt om, av tätskikt, och manschett. Samt skrapa eventuellt bort överflödigt lim.
Tryck sedan dit en ny klämring, och skruva fast den med rätt skruv.
Tack för svaret, skönt att höra! Har du någon uppfattning om risken för att detta medfört någon skada? Bör det utredas, går det att utreda?
 
Det bör det knappast ha kunnat bli. Det skulle möjligtvis vara om de använt alldeles för långa skruvar som gjorde hål i brunnen. Men det ser du, när ni lyfter på klämringen. Det är väldigt liten risk för det. Så du kan nog sova gott.
 
  • Gilla
HasvaH och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det bör det knappast ha kunnat bli. Det skulle möjligtvis vara om de använt alldeles för långa skruvar som gjorde hål i brunnen. Men det ser du, när ni lyfter på klämringen. Det är väldigt liten risk för det. Så du kan nog sova gott.
Tack för svaret! Skönt att höra
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Sprickan är ju på "insidan" så det är nog inga problem. Städa bort lite bruk bara och byt ringen. Dock viktigt att det blir en likadan ring avsedd för just den brunnen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bra råd för att åtgärda

Men är det nybyggt har du garantier.

Så. Vad säger säljaren?
Du ska ju dra det den vägen före du själv börjar riva och åtgärda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Klämringen får inte skruvas med maskin utan skall skruvas med skruvmejsel. Tätskiktet skall skäras med den mall som hör till brunnens fabrikat. Personen som gjort montaget av tätskiktet vid brunnen har förmodligen slarvat på fler ställen. Anlita en besiktning för våtrummen specifikt så du vet vad det finns för upptäckbara fel.
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.