Jag vet att många läste min tråd om när vi gjorde badrummet som stod färdigt i December. När allt var klart enligt firman visade det sig att de använt kartonggips, inte bilat ny brunn och inte satt klämring eller brunsmanchett heller.. De har glömt rörmanchetter, lagt klinkersgolvet fult.. Tja, enligt besiktningsmännen gjort allt fel man kan göra i princip.

Vi har nu kommit fram till med hjälp av besiktningsmännen att allt måste rivas totalt och göras om eftersom det är så grova fel. Tack och lov fick vi tillbaka pengarna (62 000 kr) av den andra firman och ska nu ta in en ny firma som gör om och har fått in 5 offerter.

Badrummet är 3,5 kvadrats golvyta.. Det som ska göras är att monera ner toa, badkarsvägg, spegel och handfat. Bila bort klinkers och kakel, sätta våtrumsgips, tätskikt, bila ny brunn, byta ut och montera in nya spotlights.. och sätta tillbaka allt och sätta nytt kakel och klinkers förståss..

Den gamla firman tog bort ett element i badrummet och lade in vattenburen golvvärme, men har gjort något fel så at vi kan inte reglera temperaturen i badrummet utan det är olidiligt varmt - runt 28 grader!
och vi har sagt till de firmor som varit här nu att vi vill kunna reglera golvvärmen.
4 av firmorna har sagt att de vill bila bort allt som den gamla firman gjorde och sedan lägga elslinga istället.. Det är ganska mycket flytspacklat, säkert 5 cm iallafall, minst... Så det blir mycket att bila säger dem..
Sista firman som var här sa att han tyckte att det var onödigt jobb och kostnad för oss att bila bort allt.. Han ville istället bila upp bara klinkersplattorna och sedan bila upp en ny brunn. Men låta den gamla golvvärmen ligga kvar och sedan dessutom ovanpå det gjuta in elslingor. Han tyckte att när vi väl lagt vattenburen finns det ingen anlening att ta bort den...
Sen ska han då lägga tätskikt såklart och sätta nya plattor..

Nu är det så att han som inte vill bila har lagt den billigaste offerten på 65 000 kr för arbetskostnad och allt material (dvs rör, tätskikt, elgolvvärmen, spotlights) samt allt arbete.
De övriga offerterna har landat på 98 000 - 120 000 kr.

Vi har precis hamnat i en otrevlig situatiion där min man har fått sparken, varslad pga ekonomiska skäl i firman, och jag är mammaledig.. OCh vi måste köpa ny bil då vår bil idagsläget är en firmabil till hans gamla jobb..
Så med andra ord har vi ingen bra ekonomi just nu och det sista vi vill är att låna mer pengar..
Men vi kan inte låta bli att bli misstänksamma mot den billigaste offerten.. Han säger att han har våtrumscertifikat, elcertifikat och att vi får våtrumsintyg och att han lämnar ut 10 års garanti. Vi har fått referenser att ringa men jag tycker det är svårt eftersom det egentligen kan vara nummer till hans polare som han lämnar ut..

Hjälp, hur skulle ni tänkt?
Dels angående att inte bila upp allt golv och dels angående att offerten är så billig??
 
Hej!

Angående utförandet:
Är det samma firma som lagt in den vattenburna golvvärmen som utfört det övriga arbetet (dvs allt det andra arbetet som nu ska göras om)?

I så fall hade i alla fall jag utgått ifrån att dom gjort fel även där om nu besiktningsmannen säger att dom gjort i princip alla fel man kan göra så jag hade inte vågat lämna det så.


Angående anbudet:
När jag köper tjänster tar jag oftast in prisuppgift från 3 olika, slänger den den billigaste och dyraste i papperskorgen och anlitar den i mitten. Brukar fungera bra . Men förutsättningen är då att alla 3 lämnar pris på exakt samma sak vilket inte verkar vara fallet här. Så be om nya prsiuppgifter där alla får lämna pris på samma sak så blir det enklare att gallra.
 
Skulle först vilja fråga vad ni har för värmesystem.
Jag är lite alergisk att lägga in direktverkande el när man har bättre värmekälla i vattensystemet.
 
Vad kostar det att fixa till temporärt så att det fungerar i par år tills ni har fått stabil inkomst?

Jag skulle inte vara så orolig att göra den där fixen runt brunnen som diskuterades om jag ändå hade planer att göra om allt om ett par år.

Går det inte att koppla ur/stänga av/ strypa golvvärmen ? De kan väl inte ha klantat sig så pass att de kopplade på golvvärmen på radiatorslinga utan någon som helst synlig koppling???
bara ni kommer åt att strypa/stänga av så går det oxå att lösa. Åtminstonde temporärt.
3,5 kvm hade jag lagt in el. Betydligt lägre installationskostnad. Kommer ta evighet innan vattenburet blir betalt på den lilla ytan om det skall nydras.
 
Om ni nu har ont om pengar. Varför inte då vänta med att åtgärda badrummet? Ni får givetvis hålla koll efter eventuella fuktskador och ni kan förmodligen inte räkna med hjälp från ert försäkringsbolag.

Men hey, ni har ju trots allt fått ett mindre bra badrum helt gratis. ;) Lyckas ni få in en sån här http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=297 och en http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=72 nånstans på golvvärmen så kommer ni ju kunna reglera den iaf.

Mitt råd är alltså att vänta lite tills ni har bättre ekonomi. Dålig ekonomi sliter allt för hårt på kärleken.
 
Linnex skrev:
Vad kostar det att fixa till temporärt så att det fungerar i par år tills ni har fått stabil inkomst?

Jag skulle inte vara så orolig att göra den där fixen runt brunnen som diskuterades om jag ändå hade planer att göra om allt om ett par år.

Går det inte att koppla ur/stänga av/ strypa golvvärmen ? De kan väl inte ha klantat sig så pass att de kopplade på golvvärmen på radiatorslinga utan någon som helst synlig koppling???
bara ni kommer åt att strypa/stänga av så går det oxå att lösa. Åtminstonde temporärt.
3,5 kvm hade jag lagt in el. Betydligt lägre installationskostnad. Kommer ta evighet innan vattenburet blir betalt på den lilla ytan om det skall nydras.
Tyvärr så verkar det som att de varit just så klantiga att de kopplat på golvvärmen på radiatorslingan utan synlig koppling..
Eller om man säger så här - det finns ingen inspektionslucka i badrummet utan de har gjort en lucka i hallen som är rummet brevid där rören går ut.. och där har de satt som ett vanligt elementvred som man reglerar värmen på men som inte verkar fungera tycker jag..
Dessutom så stänger man av den ballofixen med varmvatten så blev alla element i hela huset iskalla..

Jag vet inte vad det kostar att fixa temporärt om man kan det öht? Det är ju liksom ingen förhöjningsring, ingen klämring, ingen brunsmanchett, kartonggips bakom kaklet, badkarsblandaren är lös, inte ip44 spots som sitter direkt över dushen..
:(

Så vi måste nog göra detta ganska snart..
Sen vet vi inte om det blir en fuktskada, men med tanke på att alla rör är indragna i väggarna utan inspektionslucka så ser vi inte om ett rör börjar läcka.. Så det känns säkrast att göra om allt nu..
 
FSS skrev:
Om ni nu har ont om pengar. Varför inte då vänta med att åtgärda badrummet? Ni får givetvis hålla koll efter eventuella fuktskador och ni kan förmodligen inte räkna med hjälp från ert försäkringsbolag.

Men hey, ni har ju trots allt fått ett mindre bra badrum helt gratis. ;) Lyckas ni få in en sån här [länk] och en [länk] nånstans på golvvärmen så kommer ni ju kunna reglera den iaf.

Mitt råd är alltså att vänta lite tills ni har bättre ekonomi. Dålig ekonomi sliter allt för hårt på kärleken.
Tack för svar!

Se vad jag svarade ovan om att vänta med att göra om badrummet.. ;)
 
Så här svarade en annan firma på förslaget att inte bila bort hela golvet:
Vad säger ni?




Med tanke på vad jag hört om er förra entreprenör och dess kunskaper om byggnation av badrum
Ställer jag mig frågan om hur dom har lagt den vattenburna golvvärmen och vad för material som dom har Använt.
Hur har dom lagt golvvärmen ?
Har den lagts ut på styrilit och sen flytspacklat ovanpå detta ?
I så fall har dom flytspacklat så att underlaget var absolut plant innan de limmade fast styriliten?
För om det är bom på vissa ställen kommer ni att få sprickbildningar upp genom klinkers...
 
Om ni nu ska göra om ändå tycker jag man ska göra om ALLT. Firman som gjorde ert dåliga badrum hade uppenbarligen ingen koll. Vill man då ha kvar något av deras konstruktion? Nä isåfall skulle jag bita i det sura äpplet och betala 100k för ett ordentligt badrum. Glöm inte ta referenser, ring och hör med dem, kanske till och med åka förbi och kika på deras badrum?

Men... Jag skulle ändå vänta något år och hoppas att det håller tillsvidare. Golvvärmen måste ju gå att lösa på något sätt. Om ni klurar ut exakt hur allt är kopplat, lägger upp en skiss och lite bilder här kommer ni nog få god hjälp.

Förresten, vad ligger under badrummet? Ett annat rum? Källare? Platta på mark? Skaffa en fuktmätare och mät fukthalten i det som är under en gång i vecka samtidigt som lördagsgodiset serveras. ;) Då vet ni om det plötsligt börjar läcka.

Så tycker jag iaf...

Edit: IP44 spotten skulle jag iof. föröka fixa då det kan vara farligt med fel sak där. Blandaren måste ju gå att ordna på något sätt. Kartonggipset, klämring, manschett etc skulle jag strunta i. Så länge man vet vilka risker man tar. Å andra sidan är jag en sådan som endast skulle vilja ha brandförsäkring på huset - alla andra "haverier" kan man lösa själv...
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.