Hej alla experter. Jag är okunnig om vatten, men när någon säger vad jag ska göra brukar det bli bra.

Jag renoverar köket och vill bli av med de två rören som går åt höger i bild. Det är kallvatten som kommer in nerifrån (ballofix precis utanför bild) och upp till blandaren. Tidigare användes de två rören till höger till en ismaskin som är borta. Nu är rören bara onödiga och i vägen?

Är det bara att lossa muttrarna och ersätta med lämpligt gängat lock, eller är det någon form av klämhelvete som jag kommer misslyckas med? Om det är något klämelände - ser ni någon annan enkel (läs gängad) väg att bli av med rören?

Vattenrör med muttrar och anslutningar mot en vit vägg, tidigare kopplade till en ismaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så du menar att när jag skruvat av ”muttrarna” som håller fast de oönskade rören, så är det en stump kvar med utvändig gänga. Kan det verkligen vara så enkelt och helt utan lömskheter?
 
Kan du inte koppla blandaren direkt på Ballofixen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Rickard.
Jag hade kapat av under det undre T-kopplingen och satt en klämringskoppling där efter nya behovet. Du kan sätta 2 plugg som ovanstående länkade men jag tycker det är lite halvdant, varför spara extra läckagerisker.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag är helt med på tanken att förenkla, men jag har aldrig gjort något med klämring, men är trygg med det som rör gängor, lin och pasta och vill inte chansa när det rör vatten. Kanske dumt, men det har funkat hittills.

Tyvärr saknas några dm för att koppla blandaren direkt på ballofixen. Kanske finns det en ”skarvslang” att sätta mellan och då få bort ett antal kopplingar.
 
tommib
Instämmer, ta bort så mycket som möjligt av de gamla kopplingarna och anpassa efter ditt nya behov. En bild på kulventilen kan hjälpa för att identifiera den och rekommendera delar.

Klämring är enkelt, det är bara att dra åt med handen tills det blir stumt, sen så mycket som installationsanvisningen anger (hjälper med ett streck med markeringspenna om man är osäker på hur mycket man dragit).

För övrigt är det där sannolikt fel gjort med muffen mellan de två klämringskopplingarna och med gängtape i den översta kopplingen.
 
Här är ballofixen och en massa smuts. En slang med invändig gänga i båda ändarna och en övergång mellan de olika storlekarna, med utvändig gänga, kanske är vad jag borde ersätta allt med.

Rostig rörkoppling med en ballofix och smutsiga anslutningar mot en vit vägg, inklusive slangar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det ser rätt konstigt ut även under kulventilen. Är det en halvkoppling och en nippel som sitter där? Är kulventilen en R15x12 (dvs rörgänga 15 in och 12 mm Cu klämring ut)?

För att slippa leta reservdelar i form av klämringar och ev muttrar så hade jag nog kapat kopparröret precis nedom den nedersta T-kopplingen och monterat en ny halvkoppling där om slangen räcker ner dit. Om den inte gör det hade jag nog bytt allt från kulventilen och framåt. Hur långt ner räcker slangen från blandaren?

Man ska inte gänga på rörgängor på klämringskopplingar, det är inte nödvändigtvis samma gänga eller dimensioner. Använd grejerna som det är tänkt så slipper du tråkiga överraskningar.
 
Staffans2000
tommib tommib skrev:
Man ska inte gänga på rörgängor på klämringskopplingar, det är inte nödvändigtvis samma gänga eller dimensioner. Använd grejerna som det är tänkt så slipper du tråkiga överraskningar.
Upp till 15mm är det rörgänga. Men, den är inte konisk. Trots det, går det bra att lina dom. Man behöver bara vara lite noggrannare.

Ts. Rensa bort så mycket som möjligt, när du ändå är igång. Som tidigare sagts. Klämringskopplingar är världens baggis.

Staffan
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag fegade ur och följde första rådet. Kanske inte det snyggaste, men inga för mig oprövade metoder, snabbt och billigt. Tack för goda råd.

Enkel installation av vattenrör med T-koppling och krökar, inga avancerade metoder använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Känns bara som massa extra ställen som kan läcka, jag hade absolut plockat bort allt och dragit nytt. Det är inget svårt alls.
 
Du är välkommen att komma och fixa. Själv hoppas jag det kommer hålla.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Rickard.
Om jag inte ser fel så är locken du satt inte godkända där. Det ser ut att vara lock med packning och dom är inte okej där en klämringar ska vara. Men brukar funka.

Det är godkänt och mindre dåligt med en sån plugg som #2 länkade, helst samma fabrikat som t-kopplingarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja det är ju skärande kant och inte planände, det kommer ”nog” att funka men det är inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.