Har ett vattenburet element som har börjat droppa lite vatten och då behöver jag givetvis byta ut det, men vad behöver jag för delar för att få ihop det? Lite information och bilder nedan.

Utvändig rördiameter på inkommande/utgående är ca 27 mm, det kan vara så att färgen har byggt lite.
Utvändig rördiameter på rör vid termostat (omålat) är 25 mm.
CC-mått mellan anslutningar på element är 535 mm.
Från vägg till mitten på anslutningarna är det 50 mm (där konsolerna sitter är det inget gips så jag antar att det korrekta måttet istället blir 50 mm + 12 mm = 62 mm?)

Elementet har måtten 590 mm x 1020 mm

De flesta nya element/radiatorer verkar ha anslutning R15?

Tack på förhand!
 
  • Anslutningar på ett vattenburet element med droppspår och termostatinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vattenburet element som visar rördetaljer med lite färgrester, ca 27 mm i diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på anslutning av ett vattenburet element med färgrester och mätmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet element med synliga anslutningar och måttangivelser, lätt droppande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
B blazern skrev:
Har ett vattenburet element som har börjat droppa lite vatten och då behöver jag givetvis byta ut det,
"Givetvis"! Varför det? Kolla först omdet inte går att reparera. Fota gärna där det läcker. Är det ett rosthål, kan det vanligtvis svetsas igen.

Staffan
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
Skulle tippa på att det går utmärkt att löda om den där anslutningen så det blir tätt igen.. om det inte bara är en koppling som behöver tätas om eller bytas?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Givetvis"! Varför det? Kolla först omdet inte går att reparera. Fota gärna där det läcker. Är det ett rosthål, kan det vanligtvis svetsas igen.

Staffan
Det är rosthål i botten, men det är även rostigt på fler ställen så det känns som att det är på väg att ge upp.
 
Violina Violina skrev:
Skulle tippa på att det går utmärkt att löda om den där anslutningen så det blir tätt igen.. om det inte bara är en koppling som behöver tätas om eller bytas?
Det är inte i kopplingen det läcker, det är i botten på elementet.
 
Frågan är ju då också varför det rostat hål?

Ett värmesystem är ju normalt sett slutet, vilket betyder att det blir syrefritt, och elementen ska därför inte kunna rosta..

Har du en läcka någon annan stans också?
 
Staffans2000
Violina Violina skrev:
Frågan är ju då också varför det rostat hål?

Ett värmesystem är ju normalt sett slutet, vilket betyder att det blir syrefritt, och elementen ska därför inte kunna rosta..

Har du en läcka någon annan stans också?
Det var en adekvat fråga.
Fyller du på systemet ofta? Hur är de andra elementen? Ditt kan naturligtvis vara ett måndagsexemplar, med extra tunnt gods här och var.

Staffan
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var en adekvat fråga.
Fyller du på systemet ofta? Hur är de andra elementen? Ditt kan naturligtvis vara ett måndagsexemplar, med extra tunnt gods här och var.

Staffan
De andra elementen är i bra skick och behöver inte fylla på systemet. Hade ett problem för flera år sen att det samlades luft uppe på vinden i en böj, men rörmokaren var då här och satte in en luftning där.

Kan ju alltid testa att tömma systemet och försöka laga elementet med typ kemisk metall eller något liknande, kan det fungera?

Om jag ändå måste plocka bort allt, ta med det till någon som har utrustning för att svetsa och därefter sätta tillbaka det igen och hoppas på det bästa så känns det som att det är lika bra att byta ut det...
 
Staffans2000
B blazern skrev:
De andra elementen är i bra skick och behöver inte fylla på systemet. Hade ett problem för flera år sen att det samlades luft uppe på vinden i en böj, men rörmokaren var då här och satte in en luftning där.

Kan ju alltid testa att tömma systemet och försöka laga elementet med typ kemisk metall eller något liknande, kan det fungera?

Om jag ändå måste plocka bort allt, ta med det till någon som har utrustning för att svetsa och därefter sätta tillbaka det igen och hoppas på det bästa så känns det som att det är lika bra att byta ut det...
Du behöver inte tömma systemet. Säng bara ventilerna. Den nedre är bakom locket. Plastic Paddingmetoden tror jag inte på, men en liten stund med en gassvets ordnar nog skivan. En hederlig gammal bilverkstad eller rörläggare har gassvets. Är det inte för rostigt fixar de det på en kvart.

Staffan
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du behöver inte tömma systemet. Säng bara ventilerna. Den nedre är bakom locket. Plastic Paddingmetoden tror jag inte på, men en liten stund med en gassvets ordnar nog skivan. En hederlig gammal bilverkstad eller rörläggare har gassvets. Är det inte för rostigt fixar de det på en kvart.

Staffan
Tack för svaret, måste det vara en gassvets eller kan de fungera med en mapgasbrännare?
 
Det viktigaste är nog förutom att gassvets är absolut bäst här att du kan få hjälp av någon erfaren som kan bedöma om det är lönt och kan fungera med lagning. Som tex Violina eller Staffan. :)
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B blazern skrev:
Tack för svaret, måste det vara en gassvets eller kan de fungera med en mapgasbrännare?
Det tror jag inte alls. Du får det varken tillräckligt varmt, eller tillräckligt koncentrerad låga.

Staffan
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det tror jag inte alls. Du får det varken tillräckligt varmt, eller tillräckligt koncentrerad låga.

Staffan
Precis, löda ett vanligt kopparrör kan nog gå, men här är det betydligt mer material som stjäl av värmen..
 
O
Men för helvete köp en ny radiator och montera dit den. Den kostar kanske 1000 spänn. Ditt badrum ser bättre ut och du behöver inte oroa dig för att du inte svetsat tätt.. Ska du ha en röris att svetsa så kostar det lika mycket som ny radiator. Sen ska du ändå ta lös och sätta tillbaka skiten.
Ska du hyra en gassvets och svetsa själv utan erfarenhet så kommer det inte bli bra.
Och även om du får det tätt så blir det en otrygghetskänsla då resten av radiatorn kan börja läcka precis närsomhelst..
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Kanske läge att byta ut mot en vattenburen handdukstork? ( Om det är i ett badrum).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.