Håller på med ett projekt på bottenplanet i vårt stenhus från -71. Där ingår att byta avloppsstammarna till något nytt. Så här ser konstruktionen ut uppifrån och ner:

1. Cirka 10 cm armerad betong (8 mm armeringsjärn i rutnät, cc 300 mm).
2. Någon form av byggplast, troligen mest för att betongen inte skulle sjunka ner i nästa lager under gjutning.
3. Cirka 20 cm lösa leca
4. Grus

Har tagit upp ett hål där man kan se hur gjutjärnsstammarna ligger, se bild. Det här ska bytas, inklusive kanske 5-6 meter nedströms härifrån. Det ser ut som att dom lagt ut gjutjärnsrören (som ju är rejält tunga) i gruset, fixat rätt fall och så, och sedan fyllt på med lös leka runtom, plasta över, armerat och sedan gjutit det bärande lagret betong.

Min tänkta lösning är:
1. Lägga ner nya PP-rör på den existerande grusbädden, möjligen justera/fylla på lite grus för att få rätt fall
2. Fylla på med lite stödgrus vid sidorna om rören och packa
3. Fylla på med lös leca precis som tidigare
4. Plasta över och försöka få den nya plasten att ansluta så gott det går mot den gamla
5. Lägga ny armering, möjligen slå in de nya järnen i sidorna på den existerande gjutningen
6. Gjuta en ny platta med grovbetong på cirka 10 cm

Vad tror ni? Kommer detta att funka?

Det är ju lite knepigt att fixera de nya rören i något, eftersom existerande rör ligger i grus, med lös leca runt om.
 
  • Uppbruten betongplatta med synligt avloppsrör, grus och leca i hål för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter helt rätt. Försök gräva ut lecan försiktigt så den inte börjar röra på sig och "rinner" ut från övriga golvet.
 
  • Gilla
finklemcgraw
  • Laddar…
Ja, jag har också funderat på det här med att lecakulorna "rinner" ganska lätt in från sidorna när man frilägger rören. Inte helt lätt att undvika dock. Finns det några knep man kan använda? Banka ner någon sorts avskiljare genom lecalagret ner i sanden på båda sidorna om röret innan man börjar frilägga det?
 
Såga låga skivor av osb eller masonite och använd för avgräsning?
Jag gjorde så med OSB när jag grävde fram mitt avlopp. Två reglar drevs ned eftersom jag grävde, och mot dessa stod en OSB som avgränsare. .
 
Packade du rörbädden med vibra innan du la ner de nya rören? Fyllde du på med mer grus/sand runt rören?

Det känns ju inte som att lecakulorna har någon större fixerande kraft på rören givet hur lätt de flyter runt :thinking:... Kanske ändras detta när ny betong kommer på ovanifrån och skapar ett tryck.
 
Jag hade vanlig morängrus under min platta (äldre hus).
Så jag gräva bara bort rören och la i nya PVC/PP rör, återfyllde med den minst steniga massan och packade med en stamp runtom rören och efterhand vattnade jag ned sanden och stampade tills jag var under golvnivå.

I mitt fall hade massorna under plattan sjunket så mycket så att det spelade ingen hur återfyllnaden var gjord, det var ändå luft under plattan lite överallt.
Som tur är så är huset gjort med riktiga grundmurar och syllar, så det är inte så stor risk att plattan spricker upp.
 
Mm, det har sina fördelar med ett lager som inte rullar runt så förbannat mycket som lecakulorna gör. Nu tror jag att vi också har "riktiga grundmurar", även om jag inte är helt 100 på den saken, men jag tycker den här konstruktionsritningen pekar åt det hållet:
Arkitektonisk konstruktionsritning av en byggnads grund med markerade rum och detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongen som jag bilat upp (hålet i golvet på bilden tidigare i tråden) är i rummet uppe i vänstra hörnet på ritningen. Jag vet dock inte om armeringen som ligger i ett rutnät är fäst i sidorna eller inte.
 
Här är en kompletterande detaljritning som visar de numrerade snitten i förra ritningen:
Detaljritningar av grundmurar och syllar med beskrivningar på svenska, skala 1:20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ja, nog är det ordentliga grundmurar/syllar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.