Någon som kan tipsa på något slags frön av gräs eller något som liknar gräs och som man bara kan mylla ner i typ dressjord för att "laga" vissa fläckar?

Det är på vissa delar av tomten som egentligen inte används som gräsmatta så har inga högre förväntningar på resultatet, annat än att det ska bli grönt och grönska.
 
BirgitS
Gräsfrön?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gräsfrön?
Jo men det verkar kräva rätt mycket underhållning. Tomten är väldigt stor och har flera utspridda "fläckar" vilket skapar en hel del arbete. Om jag förstått saken 1) man lägger fröna och 2) myllar i typ dressjord. Sedan krävs dock bevattning i flera veckor, vilket på så stor tomt gör det ohållbart.

Det finns inget som växer lika bra och underhållsfritt som ogräs men som inte är ogräs?
 
BirgitS
Man kan låta bli att vattna och hoppas på att det gror ändå efter att det har kommit regn. Kanske bäst med något torktåligt gräs. Så gjorde kommunen när de fixade i ordning en gräsmatta efter att ha grävt i den, det tog lång tid för gräsfröna att gro men så småningom så kom det upp nya grässtrån. Vi trodde inte det skulle bli något för det var rätt sent på våren och torrt väder.

Alla frön kräver fukt för att gro.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan låta bli att vattna och hoppas på att det gror ändå efter att det har kommit regn. Kanske bäst med något torktåligt gräs. Så gjorde kommunen när de fixade i ordning en gräsmatta efter att ha grävt i den, det tog lång tid för gräsfröna att gro men så småningom så kom det upp nya grässtrån. Vi trodde inte det skulle bli något för det var rätt sent på våren och torrt väder.

Alla frön kräver fukt för att gro.
Vad är ett typiskt ”torktåligt” gräs då?
 
BirgitS
De kan t.ex. heta gräs för tallbacke. Det brukar stå om det är ett gräs för torrt läge, tål att slitas på eller om det är till för extra fina gräsmattor (det ska du inte ha).
 
Ogräs fungerar ju bra, de är ofta gröna i dåliga förhållanden...
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ogräs fungerar ju bra, de är ofta gröna i dåliga förhållanden...
Absolut men även ogräset tar sig inte jämt över hela fläckarna
 
O Ogräs skrev:
Absolut men även ogräset tar sig inte jämt över hela fläckarna
Har man bara tid så blir det grönt. Fläckar upp till en kvadratmeter sår jag inget alls på, de växer igen på några veckor. Har jag bråttom tar jag en tuva från en annan del av gräsmattan och sätter i mitten så att det sprider sig inifrån och ut också. Är det gräs under (utjämning av gropar) så går det mycket snabbt att detta tar sig genom jorden.

Just detta med att stoppa i några tuvor gräs i de bruna fläckarna är väldigt effektivt. Numera sår jag enbart på hösten och om det är större ytor.
 
C
O Ogräs skrev:
Det finns inget som växer lika bra och underhållsfritt som ogräs men som inte är ogräs?
Har med framgång sått "vanligt" engelskt rajgräs på ställen där det inte finns möjlighet att vattna och pyssla.
Etablerar sig snabbt och inte så knusslig med förhållandena.
Kolla efter billigaste möjliga gräsfrö så brukar det vara 100% rajgräs.
 
Så vanligt gräsfrö eller gräsfrö blandat med vitklöver. Vattna först när det har regnat.
Eftersom det inte är en yta som används så skulle jag iofs göra något roligare på en gång.
T ex blodklöver, vitköver och en hög med vårlökar.
Alt blodklöver, lin, solroser (svårt vid torka).
Klöver och oregano är också bra för insekterna, bonus ör att det luktar pizza när man klipper/slår gräset.
En vanlig ängsblandning funkar också.
Osv osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.