Hej,
Har upptäckt en del vitmögel i taket. Läser på forumet att man tar bort det med antimögel eller liknande. Min fråga är om det behövs, är det farligt på något sätt?
 
"Fukt leder till vitmögel, vitmögel leder till svartmögel. Svartmögel leder till lidande..."

Normalt sätt tar man inga chanser med mögel - är det på en vind är det ingen undergång om man har några fläckar här och där - då är det bara att spruta på ett medel som dödar det. Det framgår inte av din post vart du har problemet.

Är det i bostads delen är det en helt annan sak - då är det totalt krig som gäller - risken finns att mer mögel är inbyggt i konstuktionen som du inte se och då river man tills det inte syns mera av möglet. Normalt är inte vitmögel farligt och tom många sorter av den svarta varianten är harmlösa - men i ovanliga fall är de helt otroligt giftiga för oss människor och det finns exempel där folk har blivit så förgiftade att deras liv har slagits i spillror.

Problemet är att det väldigt svårt att se omfattningen av eventuell skada, utöver det så blir det i regel bara värre när man väl har konstaterat mögel och inte gör något åt det, skadorna leder till förgiftningar hos människor (man kan dö eller bli ett totalt jucklo med grava hjärnskador) och kan påverka konstuktionen negativt (läs att huset rasar).

Det viktigaste är att ta reda på orsaker till varför det hände och se till att det inte kan hända igen - därefter reparerar man de skador saneringen har orsakat så man slipper gå igenom samma process en gång till.

Har du tur är det något enkelt som orsakade problemet som går lätt att fixa - då är det billigt, har du otur och skadan är stor och möglet fått ordentligt fäste kan det bli hur dyrt som helst. Jag vill inte måla fan på väggen men det är aldrig rätt att göra ingenting. Ta lite bra bilder o posta på forumet.
 
Tack för ett utförligt svar. Jag tolkar ditt svar som att vitmögel kan vara farligt och ska därför tas bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.