Hej,

Vi är på gång att renovera köket och steg 1 är att spackla, slipa och måla taket. Detta kräver att vissa skåp tas ner men frågan är om man verkligen behöver ta ner allt? De skåpen som sitter där idag är ca 31 cm djupa och de nya kommer vara 37 cm vilket gör att taket kommer ändå täckas.

Anledningen till att vi vill undvika ta ner skåpen runt fläkten är för att fläkten sitter i dessa skåpen som ni kan se här :

qkCm11u.jpg

Vi kommer inte sätta igång med "riktiga" renoveringen förrns om 3-4 veckor och vi har gärna fläkten monterad till dess.

En anledning till att göra vid taket även här under är möjligen om det sitter fett där som luktar, men det borde väl gå att tvätta med målartvätt innan montering av nya skåp?
 
Jag hade inte målat där om det ändå ska täckas och ställer till besvär för er. Det är ju täckt över skåpen så det lär inte vara mycket fett heller?
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Låt en elektriker göra eljobbet iallafall :) Det var en gräslig eldragning.

I övrigt håller jag med ovanstående. Dom ser platsbyggda ut så det är ju inte bara att häkta av hela gissar jag. Gör rent runt och se glad ut :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Snabbt och bra svar, TACK!

Skåpen är öppna i toppen så lite matfett kan säkert smita förbi dörren och in upp till taket men visst, det bör inte vara någon större mängd. När vi tog bort råsponten som de satt ovanpå originaltaket så var det dock ganska gult och det luktar en del gammalt. Oavsett så bör målartvätt ta bort det om vi kör med det innan vi sätter upp de nya skåpen.

Vi har taget ner 2 skåp som sitter längs andra väggen, de måste ner efter som där inte kommer finnas några skåp sen. De skåpen satt med 4 skruvar och var ganska enkla att ta ner. Dessa skåp som går längs arbetsbänken sitter med 4 spik istället ser det ut som så de bör inte vara jätte svåra att få ner.

Eldragningen är en röra, vi har beställt elektriker som vi vet är bra och som kommer dra all el i köket. Förhoppningen är att vi ska kunna fälla in allt men det får vi se hur det går med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.