Jag och min man håller precis på och bygger altan. Vår fråga är nu om vi msåte olja in den i år eller om vi kan vänta. Vi bygger med impregnerat virke.
 
Du behöver inte olja in den alls om du inte vill. Den klarar sig ändå. Så om ni inte hinner med just det momentet är det ingen katastrof. Det finns också de som menar att man SKA vänta.
 
Anledningen att vänta med inoljningen är att impregneringen ska torka ut först. Annars tar inte träet emot oljan och lägger sig ovanpå.
 
Virket ska oljas in när golvet är lagt p.g.a. att varje bräda har olika fuktighetshalter sett till varifrån i stocken den är sågad och hur länge den har legat. Detta görs för att förhindar sprickbildning vilket annars kommer att uppstå. Vill man fortsätta att ha en snyggt altandäck så ska däcket olja in på våren efter vinterns belastning och på hösten när solen har stått på.

M.v.h.

Thomas
 
Forumgud vs nykomling :) (Välkommen förresten) Jag har också hört från flera håll att man absolut inte skall olja in första året, av samma anledning som man inte ska måla tryckt virke år 1.

/A
 
Finns ingen chans att oljan drar in direkt. Vi oljade år 2.

Tryckimpregnerat har knappast olika fuktighetshalt, i alla fall inte den jag har erfarenhet av. Allt var dyngsurt. Det stänkte när man drog i skruvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.