Hej. Jag ska flytta elcentralen från ena sidan av huset till den andra och i samband med det även flytta mätaren inifrån huset till ett fasadskåp på utsidan. Inkommande servis går i marken runt huset, så med den nya placeringen behöver man i princip bara gräva upp kabeln och korta den (AKKJ 4x95)
Jag har pratat med elbolaget och ska förbereda så mycket som möjligt innan, dvs sätta upp skåpet på fasaden och frilägga serviskabeln, så där är det inga oklarheter.
Under mätarskåpet blir det ett litet markskåp där 95-kvadratskabeln delas upp i en 16-kvadrats kopparkabel till det nya mätarskåpet och en 6-kvadrats till grannhuset. Det skåpet finns redan i dag och följer med kabelflytten.

I själva huset finns det inget elsystem eftersom allt invändigt är nedrivet in till timmerväggarna, så det enda behovet av el jag har de närmsta åren är en liten byggcentral för att koppla in arbetsbelysning och köra lite handverktyg. Innan elbolaget har gjort sitt kommer elektrikern hit och sätter upp en liten temporär central (där den riktiga ska sitta i framtiden) med huvudbrytare (63A), jfb (63A), en 16A dvärgbrytare och ett 3-fas CEE-don.

Från mätaren till centralen inne i huset ska det gå en 16 kvadrats kopparkabel, så det blir alltså 16 kvadrat koppar in och ut ur mätarskåpet.

Jag tänkte köpa ett Hager Mätarskåp Utanpåliggande 63A FQU163 och frågan är om det innehåller allt som elbolaget behöver för att ansluta inkommande och utgående ledningar, eller om man behöver komplettera med något? Det är ju bra om man har allt på plats när dom kommer så man slipper dyra ombesök...
 
Skåpen är kompletta och nätägaren ansluter bara inkommande ut får du fixa själv. Enda du kanske ska se upp med är att ha någon form av förskruvning till kablarna det är nog inte medskickat.
 
En följdfråga. Jag skulle höra av mig till elektrikern när han ska sätta upp centralen, men jag funderar på om man behöver en 63A jordfelsbrytare? Satt och kollade lite på nätet och dom är ju dels ganska ovanliga och dels dyra? Mätarsäkringarna i dag är på 25A, men jag kommer att behöva gå upp till 35A när den 'riktiga' installationen är på plats om några år. Kan man nöja sig med en 40A jfb om man sätter upp en märkning i mätarskåpet där det står att man inte får säkra upp högre än till 35A, eller är det bara dumsnålt?
 
Finns JFB typ B ( ska du ladda EL-bil så är det ett krav ) 4pol för ca 1500, ta en sådan så kan du sova lungt
 
Nej, jag ska inte ladda nåt mer än skruvdragaren och telefonen. Vart hittar du en typ B med 63A märkström för 1500:- ?
Det är ungefär vad jag hittar typ A för om det inte ska vara Malmbergs eller liknande...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Många väggladdboxar för elbil har numer inbyggd DC-felströmsdetektor 6 mA. Då behövs nog ingen ytterligare extern jordfelsbrytare av tokdyra typen B, tror jag, utan en vanlig ordinär jordfelsbrytare Typ A 30 mA går bra.
 
Jo, men vart hittar man en prisvärd sån för 63A med lite kvalitet? Eller funkar det med en för 40A eftersom jag ändå inte kommer att säkra högre?
 
En 40 A räcker så länge som mätarsäkringen är på max 40 A. Men då du antagligen kommer att byta till gänga III så medges en mätarsäkring på upp till 63 A. Så den dagen du behöver än högre mätarsäkring kan man behöva byta JFBn eller sätta en huvudsäkring i mätarskåpet som skyddar både kabel och elcentral.
 
Jag kommer att behöva max 35A, därför blir det ett mätarskåp för 63A med gänga III och 16 kvadrats kabel (Det är det som sitter där nu, fast inne i huset). Men om det är OK med en 40A JFB trots att det är tekniskt möjligt att säkra upp högre så är ju det bra.
 
Det är ok att dimensionera utgående ledningar och komponenter utifrån den aktuella mätarsäkringen. Närmare bestämt känner jag inte till några förbud eller krav på att dimensionera efter största möjliga mätarsäkring - det finns ju egentligen inga gränser för hur stor den kan vara, dvs ingen skillnad egentligen på att byta passdel och byta till ett större skåp. Vid all uppsäkring ska man alltid kontrollera anläggningen...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Förr i tiden med direktverkande el hade man 100A huvudsäkring plus 25A i sidohuset som går på samma servis. Förhoppningsvis kommer jag inte att behöva så mycket när jag har byggt färdigt och installerat värmepump... Men om det blir så är nog jordfelsbrytaren det minsta problemet.
 
J jonaserik skrev:
Det finns en här, samma kille som har Värmepumpsforum [länk], sen om det överensstämmer med regelverket i den texten som står där vet jag inte, El-butik säljer av det fabrikatet, verkar vara en Japan. I övrigt klarar du dig med en 40A
Det är en Kines du visar där, tillverkaren har både vettiga och rent dåliga produkter i sitt sortiment av normapparater. Många praktiker ser dem lite i klass med Rutab, Malmbergs osv det är samma där med stor variation och så svärtas hela namnet ner.

TS behöver väl ingen av den typen och skulle det vara så ska man inte sätta B för helheten bara mot matning för laddning i så fall och knappast 63 A. Verkar ju också säkras 35 A så vanliga 40 A passar som var uppe tidigare fint här.
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Finns JFB typ B ( ska du ladda EL-bil så är det ett krav ) 4pol för ca 1500, ta en sådan så kan du sova lungt
Nej.

Det kan möjligen bli ett krav ifall du har en undermålig laddare. Men normalt sett är en typ A inget problem.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Jag tänkte köpa ett Hager Mätarskåp Utanpåliggande 63A FQU163 och frågan är om det innehåller allt som elbolaget behöver för att ansluta inkommande och utgående ledningar, eller om man behöver komplettera med något? Det är ju bra om man har allt på plats när dom kommer så man slipper dyra ombesök...
Förskruvningar eller något annat kabelskydd kan möjligen behövas.
Passdelar (passkontakter och allt vad det nu heter) och propphuvar.
Ifall du ska ha gänga 3 men börjar med max 25A så behöver du även reduktionshylsor.

Ja det kan även kanske behövas lite annat fästmaterial, kabelskydd i plåt och sånt, beroende på situationen. Men dessa saker går ju som regel lika bra att fixa senare, i efterhand.
Men när elbolaget är på plats vill man ha de saker jag först nämnde till hands.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.