Hej!

Jag har en fråga angående byggfelsförsäkring.

Byggfelsförsäkringens premie baseras ju på byggkostnaden, men måste man ta med kostnader för markarbeten och sprängning i ansökan? Vad är risken för materialfel på en grop?

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Byggfelsförsäkringens premie baseras ju på byggkostnaden, men måste man ta med kostnader för markarbeten och sprängning i ansökan? Vad är risken för materialfel på en grop?
Ofta är byggfelsförsäkringen sammankopplad med en färdiställandeförsäkring, vilket ger dig en säkerhet mot konkurs unde pågående bygge.

Sedan kan ju sättningar uppstå som kan ha orsakats av brister i markentreprenörens arbete och som i sin tur kan ge allvarliga skador på huset i framtiden.
 
Eftersom jag till största delen är självbyggare så behöver jag ingen färdigställandeförsäkring. ;D

Själva grävandet och sprängning kan ju knappast påverka slutresultatet.
Däremot kan jag gå med på att en felaktig grusbädd och dränering kan ställa till med både det ena och det andra.

Funderar på att anlita en grävare/sprängare för att anlägga en stoooor rabatt innan jag börjar bygga. Då behöver inte den delen av kostnaden på verka priset på byggfelsförsäkringen, då den ändå i praktiken inte gäller för något. >:(

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Själva grävandet och sprängning kan ju knappast påverka slutresultatet.
Om det inte finns grannar i närheten vars hus eller egendom kan skadas av srängarbetena...........
 
Fast byggfelsförsäkringen gäller väl inte för skador på befintlig byggnad eller annans egendom, eller?

/Jonas
 
Tror inte att du kan välja vad som skall försäkras. Det är allt eller inget. Om du är underförsäkrad (att byggkostnaden överstiger vad som är anmält till försäkringsbolaget) så är det nog risk att ev. ersättning jämkas eller uteblir helt. Så fungerar åtminstonde andra försäkringar.

I en hemförsäkring ex. så måste du uppge lösöresvärde även för sådant lösöre som du inte vill ha ersättning för vid en ev. brand. Antag att du har diverse "skräp" på vinden som med en shablonvärdering är värt 100 000. Om du inte inkluderar det i lösöret som du anger till bolaget så riskerar du att få begränsad ersättning om någon bryter sig in och stjäl en tavla från väggen i vardagsrummet.

Om du i samma försäkringsfall däremot råkar ut för att hela huset brinner ner (totalskada), så får du ju ut för det lösöre du tyckte var värt att försäkra.

På samma sätt tror jag att du kan riskera begränsad ersättning om ex. takstolarna knäcks pga. felkonstruktion om du inte har tagit med gropen i ditt fösräkringsbelopp.
 
Hej!

Det jag tänkte försöka "trolla bort" är bortschaktning av matjord, schakning för nytt inkommande vatten/avlopp samt schaktning för garageinfart.

Detta borde inte kunna påverka huset, och borde snarare kunna räknas som tomtplanering.

Schaktning/sprängning för grund skall vara med...

/Jonas
 
Hemmakatten
Dessa sk markarbeten gjorde vi innan vi ens börjat fundera på byggare och försäkringar. Enligt kommunen behövs inget bygglov för anläggande av väg, rörgravar, nedläggning av rör, framdragning av tele och el, måttlig schaktning, brunnsborrning, avloppsanläggning mm. varför heller ingen byggfelsförsäkring kan krävas.
 
Låter bra...

Tackar för info...

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.