Har ett halvbyggt badrum där underlaget är någon slags snabbetong från Maxit som är lagd och utjämnad i ett fint fall. Dock är ju ytan mer ojämn än med ett flytspacklat golv. Kan jag rolla upp LIP system 17 på detta eller måste jag se till att spackla golvet slätare med något spackel eller fix?

Fallet är bra och brunnen ligger i höjd med snabbbetongen.
 
Det är svårt att säga säkert utan att se ytan, men det låter som att du behöver spackla på lite. Ytan får inte vara porig i alla fall.

Du kanske kan slänga upp en bild?
 
Givetvis!

Maxit 318 var det tydligen. När kan man lägga på det?

En annan fundering, vattenrören sticker ut ur en trumma i väggen byggd i dubbla våtrumsskivor. De sitter dock lite lite löst. Ska de fixeras och hur? Rören är ett avstick från stamledningarna med ca 10 cm...
 
  • brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stam.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den ytan tycker jag absolut att du ska finspackla före tätskiktet. Maxit 318 kan beläggas efter något dygn eller två.

Rören ska vara fixerade bakom väggskivorna. Det finns lite olika sätt att göra det på, beroende på rörsystem. I nödfall får man fösöka få till det med patentband, lim träreglar eller liknande.

För övrigt ser brunnen ut att ligga för nära väggen. Det ska vara minst 200 mm mellan flänsen och väggen.
 
Ok...

Vad ska golvet spacklas med då? Mätte upp 140 mm mellan fläns och vägg på kortaste stället. Vad innebär det för risk om man inte åtgärdar det? Är inte så sugen på att få golvet uppbilat av hantverkarna igen med allt damm och jobb det innebär.

Badrummet har varit fuktskadat och byggs nu delvis av hantverkare som ska göra underarbetet och jag ska själv göra ytskikten. Hur kan jag kräva att badrummet ska vara när de är klara? De ska göra den delen som jag INTE ansvarar för enligt bostadsrättsföreningen.
 
Spackla med tex Ardex A31 eller Mapei Plan R35 A31 är primerfritt R35 vet jag inte

Tror inte det spelar någon roll med brunnen annat än att det kan vara lite svårt att få till fallet snyggt , välj små plattor tex mosaik på nät 2,5*2,5 cm

Fråga hantverkarna om det finns någon anledning till placeringen av brunnen, kan ju vara så att det inte gick att sätta den någon annanstans kan ju också vara så att dom inte tänkte på snedväggen (du kanske kom på det efteråt?).... Om du orka så kan du prova att få lite kompensation tror inte det funka iof
 
Tack för alla svar!

Anledningen till snedväggen är att bygga in lite radiatorstammar. Jag sa att jag ville ha brunnen så nära väggen men fortfarande godkänt. Snedväggen byggdes efter att golvet var gjutet så de visste nog inte riktig hur mycket den skulle bygga antar jag. Om det är så att det inte är någon risk med att ha brunnen så nära väggen låter jag det bero.

Fixera vattenledningarna då? Någon som har något tips på hur det ska göras?
 
Har också min brunn lite för nära väggen (hade inte så mycket att välja på eftersom en takstol var i vägen). Kan inte se några risker med det så länge som det finns plats att sätta dit tätmembranet.
 
Nej, det finns inga större risker med att ha den lite närmare än 200 mm så länge manschetten kan sättas dit. Ville bara påpeka att det inte är enligt branschreglerna.
 
Skönt!

Vad tror ni om att spruta på fogskum runt rören inne i trumman för att fixera dem?
 
Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har själv använt det tricket några gånger.
 
Gör man en liten låda av typ papp då så att skumet inte rinner iväg innan det hunnit stelna? Vill ju inte fylla hela trumman om vi säger så...
 
I de fall jag använt det så var hålrummet bakom lämpligt att fylla med skum. Du får köra på känn om du behöver fixa något liknande.
 
Då blir det nog lite papp och tejp. Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.