Har en 1,5 plans villa med källare. Skall bygga till en vinkel rakt ut från en indragen altan. Huset och eventuell dränering är från 67. Har inga fuktproblem idag men man vet ju inte om 10-20 år.
När jag byggt tillbyggnaden så kommer jag aldrig mer kunna dränera denna del av källarmuren.

Behöver man dränera denna del av källarmuren som så att säga tillbyggnaden (gjuten platta) "täcker"? Källarmuren vid den indragna altanen ligger ju redan idag skyddad från regn ovanifrån, och lägger man dessutom en betongsula 4 meter ut från huset (ca 6 meter bred) då blir ju källarmuren ännu mer skyddad egentligen, eller?

Så min fråga är: Bör jag dränera (om) och ISODRÄN isolera den källarmur som idag ligger skyddad i en indragen altan och som dessutom kommer bli ännu mer skyddad när jag bygger till (gjuten platta som grund).
 
Hej
Det tycker jag att du ABSOLUT SKA GÖRA!
Man dränerar för att göra sig av med grundvatten och isoleringen är för att bryta kapilärsuget och få muren att torka upp.
Vårt hus har en konstruktion med ett garage som täcker ena muren med resultat att det inte gick att åtgärda när vi dränerade om.
Nu är den väggen fuktskadad och det enda jag kan göra är att putsa och måla...
Räkna med att dräneringen runt hela huset kommer vilken sekund som helst.Ska du bara använda källaren som just källare för tid och evighet spelar inte isloering/dränering så stor roll men om du vill ha den till annat än att lagra potatis i så gör vad du kan för att få murarna att torka upp.

Fredrik
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ja, det blev dränering. Dränfirman började i måndags, troligen klart på fredag. Ca 20 löpmeter. 2300 kr/metern inkl material. Ingår dock ej bortfrakt av schaktmassor.
 
Hej
Ett tips är att vänta med att forsla bort eventuella "överblivna" massor.
Det kommer att sjunka både här och där på tomten och den där stora högen blir det inte mycket kvar av när man fyllt ut det som sjönk.

/En som nästan gjorde misstaget och forsla bort massor.Visade sig att det sjönk 70cm runt huset efter första vintern...
 
  • Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.