Tjena!
Har tagit in entreprenör för att renovera 2 små toaletter. Dom 2 toaletterna är bundna till samma stående avloppsslam. Den går genom källartaket och sen ner i källaren. Problemet är att det röret går i en innervägg i huset som är 2 våningar. Dom vill riva väggarna och byta röret vilket betyder att dom även måste bila upp källartaket eftersom röret är ingjutet där. Men jag har aldrig hört talas om att en stående stam går sönder. Röret ser ut att vara i väldigt bra skick och inga skador. De få decimetrarna från toalett och handfat till stammen går jag med på. Men jag köper inte att man även MÅSTE byta den stående. Det blir ju inget vatten stående i den så har svårt att se varför det skulle braka ihop. Med tanke på att det är ett nästan 80 år gammalt gjutjärnsrör i så bra skick så tror jag inte det kommer braka ihop inom kort som dom påstår. Dom står på sig så pass att dom inte vill fortsätta jobbet innan jag går med på deras krav. Vad hade ni gjort? Det finns inga sprickor och knappt några avlagringar i röret. Jag får en känsla av att dom bara vill tjäna mer pengar.
 
Åsa Lund
Risken med sådana rör är väl främst att de rostar så det luktar avlopp i huset?
Relining inget alternativ till att byta röret, om nu röret är i bra skick?
 
Gjutjärn pajar förr eller senare oavsett om det är stående eller liggande stam, fråga vilken rörmokare som helst.
 
Jag hade utan tvekan bytt den stående stammen, då hade jag vetat att den delen är fräch. Precis som stammarna till badrummet, så kommer den hålla längre än livslängden på badrummet. Framförallt är det böjarna i botten på den stående stammen som tar stryk.
 
Magnus E K
En faktor att ta med i beräkningarna är att om du byter till plaströr är det stor risk att det kommer låta mer i huset när någon spolar i toaletterna. Och nytt gjutjärn har tunnare gods så det är inte säkert att det håller längre än det gamla röret skulle göra! Jag hade behållit det gamla. Det finns ändå så mycket annat jag skulle oroa mig mer för än att ett vertikalt avloppsrör börjar läcka. (Det går även att filma röret för att se tydligare vilket skick det är i.)
 
S
Självklart ska du byta röret, den högre ljudnivån åtgärdas enkelt så det är knappt en faktor att väga in.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
S
Har de filmat röret? Brukar ge facit om skick i alla fall invändigt.
 
Om du inte tror att även stående gjutjärnsstammar rostar sönder så kolla på några videos av svanströms el och VVS på youtube. Där ser du även resultatet av en läcka.

Är det 80 år gammalt så byt nu till plast när du har chansen oavsett kondition på röret. Billigare än så här blir det inte att åtgärda. Relining är bara en absolut nödlösning.

EDIT: Du skriver att du tror att röret inte ska braka samman "inom" kort. Kvarvarande livslängd på stammen bör ju vida överstiga livslängden på de badrum som du nu renoverar. Dvs. minst 20 år till. Annars åker du ju antagligen på att riva ut badrummen i förtid.

Så, lyssna på dina hantverkare - det är bara dumsnålt att inte byta nu :).
 
Redigerat:
Mina rör såg helt nya ut, på våning två där det stående röret vek till horisontalt hade ångan gjort att ett handflatsstort hål blivit av rost.... jag skulle absolut byta... 65 år gamla rör..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C Corsair skrev:
jag har aldrig hört talas om att en stående stam går sönder.[/QUOTE

för många år sen var jag inblandad i ett jobb i ett 4 vånings hus där en längd gjutjärnsrör hade sprucket i den stående stammen till köksavloppet
 
Det får nog bli att bita i det sura och byta det röret med.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.