Hej!
Ngn som vet ... om man fått bygglov på en ca 2 m hög stödmur på ca 20m som vätter mot grannen utmed tomtgräns men väljer att stoppa efter ca 16m. Finns det ngt lagrum/dom som säger att man får avvika från bygglovshandling (andra dimensioner än i lovet) alt se det som att man väljer att inte bygga klart. Måste man bygga klart en initierad byggnation? Muren är ju inte en enskild angelägenhet eftersom grannen är påverkad.
Går det tex att få ett slutbesked ändå?
Tacksam för svar o om ngn har referenser till lagrum eller dom i liknande fall.
 
På vilket sätt är din granne påverkad, mer än att han får se den? Du bygger väl den på din egna tomt?

Jag kan inte säga att jag vet, men jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle få lov att göra så som du tänker. Att du får ett bygglov innebär ju inte att du har ett krav på dig att bygga utan att du fått tillstånd att uppföra det du önskar... om du inte gör det så lämnar du ju det (eller iaf delar utav det) som det var innan.

Att påbörja byggnation av hus eller utbyggnad av hus kan nog vara en annan sak dock. Där har man nog oftast en viss tidsram att hålla sig inom.
 
  • Gilla
linke-72
  • Laddar…
Rätt ofta ska det väl påbörjas inom 2 år och avslutas inom 5. (Men kolla exakt vad som gäller dig)

Om man fått bygglov för 20m har man ju inte per automatik fåt bygglov för en mur på 16m. Men om det av nån orsak inte längre är aktuellt för dig att bygga 20m kan du ju kolla med kommunen om de kan godkänna det som en avvikelse.
 
  • Gilla
linke-72
  • Laddar…
C crazytok skrev:
På vilket sätt är din granne påverkad, mer än att han får se den? Du bygger väl den på din egna tomt?

Jag kan inte säga att jag vet, men jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle få lov att göra så som du tänker. Att du får ett bygglov innebär ju inte att du har ett krav på dig att bygga utan att du fått tillstånd att uppföra det du önskar... om du inte gör det så lämnar du ju det (eller iaf delar utav det) som det var innan.

Att påbörja byggnation av hus eller utbyggnad av hus kan nog vara en annan sak dock. Där har man nog oftast en viss tidsram att hålla sig inom.
C crazytok skrev:
På vilket sätt är din granne påverkad, mer än att han får se den? Du bygger väl den på din egna tomt?

Jag kan inte säga att jag vet, men jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle få lov att göra så som du tänker. Att du får ett bygglov innebär ju inte att du har ett krav på dig att bygga utan att du fått tillstånd att uppföra det du önskar... om du inte gör det så lämnar du ju det (eller iaf delar utav det) som det var innan.

Att påbörja byggnation av hus eller utbyggnad av hus kan nog vara en annan sak dock. Där har man nog oftast en viss tidsram att hålla sig inom.
C crazytok skrev:
På vilket sätt är din granne påverkad, mer än att han får se den? Du bygger väl den på din egna tomt?

Jag kan inte säga att jag vet, men jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle få lov att göra så som du tänker. Att du får ett bygglov innebär ju inte att du har ett krav på dig att bygga utan att du fått tillstånd att uppföra det du önskar... om du inte gör det så lämnar du ju det (eller iaf delar utav det) som det var innan.

Att påbörja byggnation av hus eller utbyggnad av hus kan nog vara en annan sak dock. Där har man nog oftast en viss tidsram att hålla sig inom.
Tack! Tänker att muren är inom 4,5 meter o krävt grannens tillstånd o nu blir det inte som tänkt. Muren skulle gå från hörn till hörn o ge ett enhetligt intryck från grannens nedersida, nu ser det annorlunda ut med gammalt o nytt mixat. Kan förstå en viss frustration o åberopande att det skiljer sig från godkända handlingar samt grannehörande.
 
Det går inte med automatik att inte bygga klart. Men du kan kolla med kommunen hur de bedömer det.

Här i Stockholm finns det ex. ett studentbostadsprojekt, ett mindre exploateringsföretag bygger 1100 studentbostäder genom att stapla containers. Det var inte fullt så enkelt som de hade tänkt sig och nu har bygget stått still typ 3 år. Ett mindre antal är inflyttade, lika många är påbörjade men inte inflyttningsklara. Kommunen utfärdade i vintras ett föreläggande om att husen måste byggas färdigt eller rivas. Jag tror att tiden börjar rinna ut för dem, så det lutar åt rivningsföreläggande av ca 250 lägenheter efter sommaren. Ev. "räddas" företaget av Corona krisen, de har något att skylla på.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.