Om man behöver arkitekt eller ej känns som en evig allmän fråga, frågan är dock om vi behöver det i detta specifika fallet? Någon som kan hjälpa mig att ta ställning i frågan?

Idag ser huset ut som på bilden nedan.
Verkligheten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skissade upp det lite snabbt.
Idag 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen "byggde jag ut" huset med ett sovrum och en ny hall.
Utbyggt 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbyggt 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plattan för utbyggnaden ska alltså byggas på den "steniga" ytan hitom grunden i bilden nedan.
Grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ritade själv det befintliga huset och är väl rätt nöjd förutom några detaljer (som kanske i ett samarbete med en riktig arkitekt hade undvikits?) som t ex att det inte är så lätt att inreda små barnrum om man har 160 cm höga fönster i hörnen...

Den tänkta utbyggnaden känns dock rätt simpel. Ett sovrum och en hall som skapas genom att förlänga huskroppen utan egentligen ändra husets "uttryck". Eller gör jag det, eller finns det någon annan anledning att gå till arkitekt (utöver att det hade varit kul...)? Hur mycket finesser kan en arkitekt bidra med i detta simpla fall?

Om man skippar arkitekt, går man direkt till byggnadsingenjören då och får alla ritningar som behövs till konstruktion, el, golvvärme och ventilation?
 
I ditt konkreta fall skulle jag faktiskt tro att du har mest nytta av en driven trädgårdsarkitet ihop med en kreativ och insiktsfull konstruktör.
 
Jag tycker det ser kanon ut! Kör!!!

Arkitekter är absolut jätteduktiga, men jag hade aldrig anlitat en själv. Som jag ser det ritar en arkitekt utifrån sitt tycke, inte efter mitt. Det blir lätt ett självendamål att överlåta till ett "proffs", men jag är total motvals i den frågan! Jag tar hellre ett och annat misstag som jag själv åstadkommit, bara jag får skapa mitt hus själv!!! Bättre då att kolla med någon konstruktör (som föreslås ovan), och sen är det bara att tuta å köra (tänk va det låter enkelt) :D

Lycka till med ditt fina bygge!
 
zippiz skrev:
Om man behöver arkitekt eller ej känns som en evig allmän fråga, frågan är dock om vi behöver det i detta specifika fallet? Någon som kan hjälpa mig att ta ställning i frågan?
En arkitekts storhet märks när man får det man vill ha i en förpackning som är bättre än den man tänkt sig och med mervärden som man inte själv visste att man skulle uppskatta till ett pris som inte överskrider ett medelmåttigt likvärdigt hus.
 
volvo skrev:
En arkitekts storhet märks när man får det man vill ha i en förpackning som är bättre än den man tänkt sig och med mervärden som man inte själv visste att man skulle uppskatta till ett pris som inte överskrider ett medelmåttigt likvärdigt hus.
Osedvanligt bra definition!
 
Kör själv!
Jag tycker en arkitekt främst behövs när man ska definera ett hus från början...skulle vara om det gäller en utbyggnad på ett äldre hus där man kan diskutera vilket som är bästa sättet att göra det...då skulle jag nog anlita en arkitekt för en utbyggnad
 
Om du vet någon bra arkitekt (referens, någon som du vet ritat något du gillar) så är det helt klart värt att lägga en peng på lite skisser. Det behöver inte kosta så mycket och kan ge dig många nya infallsvinklar som du inte tänkt på. Trots allt så har de som är bra ägnat ett antal timmar åt att tänka ut lösningar och har mycket erfarenhet. Ta med dina skisser och förklara vilken funktion du är ute efter så lovar jag dig att du kommer att få med dig en del tankar som du inte hade tidigare. Det betyder inte att du måste ta fram ett helt ritningsuderlag men med några skisser kommer du långt. Jag har anlitat en inredningsarkitekt när vi bara byggde om hemma och en "vanlig" arkitekt för fritidshuset - klart värt pengara i båda fallen. Det jag också tror kan vara värt en slant är att anlita någon "belysningsexpert". Visst kan man tycka att det blir dyrt men i sammanhanget är det en ganska liten kostnad. My 2 cents.
 
Eftersom du har erfarenhet av att rita och bygga själv och även gjort några missar, så är du nog mogen att göra detta själv också, är mitt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.