God kväll allesammans!

Är en total nybörjare med tummen mitt i handen. Äger ett hus från slutet av 60 talet med källare, vilket såklart är helt fel objekt för oss... Har renoverat hela huset med hjälp av hantverkare i övrigt, förutom ett av rummen i källaren som har agerat något slags förråd senaste halvåret.

Lovade ungarna att vi skulle fixa till rummet till Påskhelgen som lekrum med ny färg på väggarna.

Har inga större ambitioner med rummet än att det ska bli bättre än nuvarande. Ungarna kommer antagligen slita på det oavsett.

Innan satt det en tapet som hade lossnat lite varstans, det hade även uppstått en så kallad "trappa" (?) i betongen. Övriga väggar är också ganska fula.

Tänkte att jag river bort tapeten, men kvar blev ett lager av papper som är ett helsicke att få bort. Så för att påskynda processen spacklade jag på bästa amatörvis skarvar och små hål sedan tidigare.

Åkte iväg och köpte "tapetgrundfärg". La ett lager på en av vådorna och märker ganska snart att det börjar bubbla.
Tar eget (dåligt?) initiativ att börja riva bort papptapeten. Men efter tre timmar att det här kommer bli ett evighetsgöra. Noterade efter någon timme att bubblorna försvunnit dessutom där grundfärgen sitter kvar.

Funderar på rullspackel? Hålla tummarna att bubblorna försvinner?

Hur skulle ni göra för att få bästa möjliga resultat på kortast möjliga tid?

Tack på förhand!

// Mattias med tummen på fel ställe.
 
  • Källarrum med halvmålad vägg och blommig tapet, arbetsbord och bokhylla, orenoverat tillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett renoveringsprojekt i ett rum med halvt avlägsnad tapet, spacklade väggskador och renoveringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg i en renoveringsprocess där tapet delvis har avlägsnats och exponerat skarvar och hål som spacklats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.