Vi skall bygga ett mindre hus (fritidshus, typ) och inser att vi kanske fåt tänka till lite mer än vad vi gjorde när bygglovsritningen gjordes. Kände mig ganska nöjd med den… men inser när jag försöker förvandla det till ett mer verkligt IKEA kök så tja.

Första bilden visar hur det var ritat från början. ( streckad linje visar på var det blir öppet till nock, huset är 1 ½ plan)
När jag ritar upp det i detalj tycker jag att man saknar förvaring, och eftersom huset är litet kommer det ändå bli brist på förvarning är jag rädd för.

Fick ett annat förslag när jag var på IKEA idag (alt2 i bilden de uppritade köken).
Frågan är hur man på ett vettigt sätt löser fläktkåpan som på detta sätt blir på den öppna delen.
En nackdel med detta är att öppningen till hallen kommer minska något så det är 10 cm mer skåp på väggen mot badrummet.

Ni har säkert många idéer, vi är väldigt öppna för förslag just nu…
/pewa
 
  • bottenv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kokalt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Boka tid hos något annat köksleverantör, och rita tillsammans med deras köksplanerare. Det är gratis (dock tidskrävande), och du kommer att få bra idéer.
 
Jag har bokat tid hos Kvik imorgon för genomgång... men blev inte jätteimpad av det första kortare samtalet.
De föreslog en vinkel, med spisen ut i den öppna delen, men hmm, det blir då ett väldigt långt frihängade fläktskåp ca 3,5 meter (kostar även säkert multum).

Vårt problem är att det går bra att göra ett vettigt kök men på bekostnad av resten av rummet. Det är ju ett kombinerat vardagsrum/kök. Att hitta den rätta balansen är svårt.

/pewa - som inte gör annat än ritar mer eller mindre dåliga köksförslag hela dagarna
 
Ingen vidare respons :) men vi har kommit en bit tror vi. Vi planerade om huset något. Sovrummet åkte på stryk till förmån för renare kök.

Vad som skall finns i köket är vi inte riktigt överens om... tror jag lägger in ett design veto :)

/pewa
 
  • bottenv_ny.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksbilder_nya.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personliga åsikter då.

1. Egentligen skulle jag velat ha köket öppet så att säga mot entren till, skulle flyta ihop mycket bättre då om man hade skymtat köket ifrån hallen. Men det går inte att få ihop något bra alterantiv så. Med andra ord begraver vi den tanken:).

2. Ditt första alternativ bland de tre nedersta i inlägget ovan är i alla fall det helt klart bästa tycker jag. Med andra lösningar blir där i alla fall för min smak alldeles för lite bänkyta att baka på och så vidare.

3. Lite förslag som kommer från huvudet såhär på kvällskvisten. Om vi utgår från alternativet som jag tyckte bäst om så varför inte ha väggskåp ovanför den "långa" bänksskivedelen också? Perfekt att ha skåp där som du sätter in porslin/glas i från diskmaskinen. Ser inte annars så många skåp du kan ställa sådant i.

En tanke som kanske är dålig men varför inte ha ta bort väggskåpen i mitten så att säga, ovanför/runt spisen? Tror att köket skulle kunna kännas lite luftigare då och inte så inträngt som det lätt annars gör. Skåpen som sitter där nu ser inte ut att vara i så funktionella mått heller. Hörnskåp som är svårt att få inte något i och smala skåp som har samma baksida. Istället skulle man kanske ha någon matchande öppen hylla där istället för att ställa lite kryddor på och så, eller bara ha det helt rent.

Det var bara lite saker att bolla med, vet inte om det gav något direkt.
 
Redigerat:
Tack för dina tankar, man (läs:jag) behöver input. Tycker det är lätt att man fastnar i sina egna tankebanor.

Besöket på Kvik gav lite ideer. Vi kom inte fram till någon lösning på problemet bänkyta/förvaring dock., men det kan ha med att göra med att det går inte knö i dubbla metrar på en metern :)

Tycker Kviks lösning blir snyggare än Ikea, frågan är om det är värt pengarna... Det skall ändå vara en lågbudget lösning.

Locos skrev:
skymtat köket ifrån hallen. Men det går inte att få ihop något bra alterantiv så.
Fast vi tror att man kommer se köket från hallen... det är tanken. Trappan som syns är en ganska öppen trappa och vi har försökt återskapa hur "trångt" det blir hemma i vår egen hall. Det testet med sa att det blir mer utrymmeskänsla än vad ritningen säger. Jag hoppas verkligen vi kommer få rätt i det....

Locos skrev:
2. Ditt första alternativ bland de tre nedersta i inlägget ovan är i alla fall det helt klart bästa tycker jag. Med andra lösningar blir där i alla fall för min smak alldeles för lite bänkyta att baka på och så vidare.
mm, jag är också för inget högskåp alternativet, för arbetsytans skull och för luftigheten i rummet totalt sett.
Locos skrev:
3. Lite förslag som kommer från huvudet såhär på kvällskvisten. Om vi utgår från alternativet som jag tyckte bäst om så varför inte ha väggskåp ovanför den "långa" bänksskivedelen också? Perfekt att ha skåp där som du sätter in porslin/glas i från diskmaskinen. Ser inte annars så många skåp du kan ställa sådant i.

En tanke som kanske är dålig men varför inte ha ta bort väggskåpen i mitten så att säga, ovanför/runt spisen? Tror att köket skulle kunna kännas lite luftigare då och inte så inträngt som det lätt annars gör. Skåpen som sitter där nu ser inte ut att vara i så funktionella mått heller. Hörnskåp som är svårt att få inte något i och smala skåp som har samma baksida.
Varför i valt att inte ha överskåp i den högra delen är för att där är det öppet upp till nock. Skåpen kommer liksom bli hängande mitt på väggen om man sätter dem där. Plus att man får en yta som är svår att damma och syns från ovanvåningen. Men det är kanske inte tillräckliga argument. Förvarningsutrymmen kommer ju att bli en bristvara.

Hörnskåpet är jag total motståndare till... men vi är två om saken och det verkar som han satt i princip att det skall finnas där. Tyvärr hittade han igår en annan hörnskåps fan. Fast tur för mig var att vi blev två mot två.

Bifogat är en (Ikeabild) på det alternativet som just nu leder ligan (när vi jämkat, fast jag anser mig backat mest).

/pewa - som börjat redan tröttna på köksplanering
 
  • kok_final.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar diskmaskinen är standard, dvs 60cm? På bilden ser den mindre ut än ugnen brevid, men det kanske bara är vinkeln som ger mig ett spratt.

Håller med dig om att inte ha väggskåp i högra hörnet då med tanke på att det är öppet i nock och att ni kommer ser det ovanifrån. Hade ingen tanke på det men det skulle klart inte se så snyggt ut.

Men jag tycker det som helthet ser bra ut. Att ha ugnen där avslutar det ganska snyggt, en bra blandning mellan öppet och något som säger att köket slutar här. Förutsatt att där är lagom med yta till höger om diskon att exempelvis skära rotfrukter och dylikt. Man vill ju gärna vara två i köket och ha just två arbetsplatser. För att få lite extra plats så hade jag också sågat ur för diskon så långt åt vänster som underskåpet tillåter, allt för att få lite mer bänkyta där.

Förvaringen kommer bli i minsta laget men jag har liknande med förvaringsutrymme och man klarar sig faktiskt rätt bra. Många har mycket skit rent ut sagt i sina kök och saker som exempelvis våffeljärn, som används någon gång per år behöver man inte ha permanent i köket.

Ta god tid på er, köket är trots allt väldigt viktigt i hemmet. Jag personligen skulle irriterat mig något enormt i efterhand om jag inte gjort den optimala lösningen från början.
 
Redigerat:
Nä, diskmaskinen är bara 45 cm. Vi har gjort bedömningen att det var viktigare med förvaring än disk.

Som planen för användandet av huset kommer det att räcka. Det byggs för att användas av en person (pensionär). Tanken är sedan att det kan bli ungdomsboende åt dottern. Men det ligger minst tio år bort i tiden. Vår förhoppning är att mormor/mor kommer leva längre än så.

Eftersom mormor själv skall dra runt de flesta omkostnaderna så sätter det gränser på ekonomin. Men det är vi som kommer att äga huset och vi har valt till vissa delar dyrare lösningar för att "optimera" huset om det skall säljas. Vår förhoppning är att vi inte behöver göra det med förlust :)

Det är en svår balansgång. Gör vi dyrare lösningar får vi pynta för det själva (eller vi kommer pynta för allt, men få lite plåster på såren varje månad :)). Så vi gör det bara i de fallen där vi tror att vi vinner på det i slutändan.

/pewa
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.