G
Har precis fått reda på att jag har fått en sponsor till mitt nya återvinnings aggregat.
Tänkte att jag skall installera systemet själv uppe på vinden.
Har ett 1-plans villa på 135kvm. Det jag är på jakt efter ett system som är tyst.
Hur gjorde ni med självaste intrimningen hade ni en firma som gjorde detta eller vad detta något som ni själva kunde fixa.
Är tacksam för alla typer av tips vad gäller val av aggregat,drift,support & var ni har köpt den.

Tackar d^_^b
 
G
Här var det dött......
 
Totte_S
Du är nog för luddig i din rubrik, den säger ingenting ;-)
Vi köpte hela vår installation av YIT. Jag är förbannat glad att jag slapp krypa runt i skiten på vinden i somras i 70 graders värme, men det finns kanske ett par - tre 10´000 att spara. Du kan säkert köpa en intrimning från firma. Vi fick ett trevligt protokoll så man kan kolla i efterhand så att allt stämmer.
Vi har ett systemair VR 400 DC monterat på vinden, precis ovanför fotändan på sängen, dessutom har jag tilluften i sovrummet bredvid min säng. Alltså det ställe som det låter mest på i hela huset är där jag ska sova. Huvudsakligen stomljud. Som tur är löstes det på 1 minut genom att programmera ner hastigheten på fläkten nattetid, så nu är det inte något som berör mig överhuvudtaget. Anläggningen har bara varit i drift ett par månader, så jag kan inte utvärdera mer än ljudet och inneklimatet. Inneklimatet har gått från obefintligt till mycket angenämnt.
 
G
Har kollat på systemair. Har försökt att läsa vad det är för skillnad på VX & VR 400 det ända jag har kommit fram till att VR har en mer avancerad styrpanel. Är det något annat som skiljer dom åt?
 
Totte_S
Den absolut största skillnaden är ju att VX har en korsströmsvärmeväxlare, VR har en rotationsvärmeväxlare.
Det är ju två olika tekniker med olika för- och nackdelar. En rotationsväxlare har fördelen att vara effektiv återvinningsmässigt, men man kan få ett partikelutbyte mellan till- och frånluft.
 
G
Tack för svaren.

Vad gjorde att du bestämde dig för en VR istället för en VX.
 
Totte_S
Aldrig någon val egentligen. I min värld var det bara aktuellt med VR just pga verkningsgraden. Mitt andra alternativ var en anläggning med bara frånluft, men genom att installera FTX istället så räknar jag med att i princip gå break-even då merkostnaden för installationen kompenseras av att jag får en återvinning i stället för att blåsa varmluft till kråkorna. Detta trots att vi har ett äldre hus som inte är helt tätt. Men hur det går återstår att se de kommande månaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.