P
Ett projekt som jag gått och skjutit på i många år blev plötsligt lite mer akut i helgen efter dotterns 20-årsfest.
Lite bitar av taket hade ramlat ner efter att de dansat i vardagsrummet ovanför.
Huset är byggt 1929 och armeringen klart bristfällig. 2 balkar lades in på 60 talet men av fel typ så de har böjt ner sig. Funderar på att köpa I balkar eller HEB kanske är rätt namn. Spännvidden är ca 370 cm så vilken dimension ska jag ha ? låg takhöjd så jag vill inte ha mer än vad som krävs. Tänker mig att komplettera med 2 till samt byta ut balken i mitten. Skulle det vara tillräckligt för att få till golvet/taket ?

Ska kanske tilläga att det hänger inte bara ner utan sviktar om man hoppar på det, därav den lossnade putsen.

Ni får ursäkta röran i garaget :)
Rörigt garage med cyklar, däck och hyllor fulla av föremål, synliga takbalkar som böjer sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välorganiserat garage med verktyg, motorcyklar och hyllor fulla av förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat vitmålat garage-tak med böjd balk och utsatt armering, samt redskap och verktyg på väggen nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat tak med nedfallna putsbitar i ett garage, synliga sprickor och en lysrörsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat tak med lossad puts och exponering av underliggande material i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt garage med bristfälligt tak där puts har lossnat, lagringshyllor och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Att golv hänger sådär i äldre trähus är ju ganska vanligt och kräver sällan nå omedelbara åtgärder. Det hänger av egenvikten men sen blir det inget mer än så. Att putsen lossnar beror nog mest på de rörelser som uppstod.
Visst kan man göra det rakare men jag tror det blir ett stort projekt och tillför antagligen inte så mycket annat än att det är rakt.
Putsen idag kan du ju bara skrapa rent och sen putsa på med kalkbruk. Enkelt och flexibelt och kan arbetas på i det oändliga eftersom det inte blir hårt som cementbruk.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.