Hej!

Bänkskivan har gjort sitt i köket så tänkte byta den ihop med blandare och ho.

Två saker som har vart irriterande för oss under åren är att den större hon är för liten så det har vart enormt komplicerat att diska plåtar och större grejer, skvätter ofta vatten upp på skivan och i och med att hon är överlimmad fungerar ramen som en kanal för vattnet så det rinner ner på golv och skåp. Får stå med en handduk och torka av hela tiden.

Initialt ville jag ha en stor enkelho underlimmad i trä, men då dels skivan blir extremt utsatt där samt att jag även har torkställningen på bänkskivan känns det dumt även om man är noga med hårdvaxolja och så vidare. Så tänkte att en enkelho underlimmad i kvartskomposit skulle vara en bra lösning för mig.

Vid handdisk kör jag en droppe medel i varje artikel som ska diskas, sprutar ner allt med lite vatten och sedan diskar och ställer upp på bänkskivan. Sedan sköljer jag under rinnande vatten. Så kort sagt skulle en stor enkelho vara utmärkt för mig.

Det är dock inte säkert att jag bor kvar, frun har stuckit så det är bara jag och min dotter kvar. Så vid eventuell försäljning kanske det här med enkelho blir lite avskräckande då det känns som att dubbel är mer konventionellt och folk kommer höja ögonbrynen när man bara har en ho.

Ett annat alternativ är ju rostfritt diskbänk med avrinningskant osv, då slipper man problemet med vatten. Även här dock känns det som att vid eventuell försäljning skulle det kännas som lite lägenhetsstuk på det hela och kanske inte särskilt modernt. Men det kanske skulle bli snyggt? Praktiskt är det ju.

Hur hade ni tänkt?
 
  • Ett kök med vit inredning, en dubbelho, en vedspis och en matbord med stolar och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har rostfri bänk på 2m med en stor och en liten ho i ett 80 skåp i mitten. Den lilla hon har avfallskvarn. Jag tycker det är en perfekt combo men skulle gärna ha en meter till med rostfri bänk om jag hade plats.

Det ligger en plåt i stora hon på bilden som referens.
Rostfri köksbänk med en stor och en liten ho framför ett fönster, diskmedel och redskap på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller värde vid försäljning så kan det ju vara bra att rådfråga ett par mäklare eftersom det varierar mellan olika områden vad som är eftertraktad eller vad ingen bryr sig om. Eftersom det inte ser ut som ett toppmodernt kök pga. fristående spis och olika stora lådor så skulle jag gissa att det inte spelar någon roll vad det är för ho. Den som är trendkänslig/petig kommer i alla fall att planera för att byta ut hela köket.
 
Karlia
Jag kan inte tänka mig att diskhon gör från eller till för en köpare. Läget, storleken på huset, hur det är disponerat däremot.

Gör hon som du vill ha den utan att tänka på ev köpare.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
En stor enkelho har väl varit det mest attraktiva på marknaden i minst 15 år. Har själv haft det minst så länge.

En rostfri bänk med stor enkelho har också räknats som höjden av lyx minst lika lång tid (de är dyra). Då pratar jag inte om rankiga IKEA-bänkar.

Men eftersom du kanske inte kommer att bo kvar och köket inte är nytt, så skulle jag inte lägga dessa stora pengar.

Satsa på en ny, billigare bänk och ho från IKEA. Det viktigaste är att det ser fräscht ut den dag du säljer. Och du kommer säkert att vara nöjd med ett sånt val.
 
I din situation hadde valt en heltäckande rostfri med enkelho och kant från Landskrona rostfria, det är lite dyrare och mycket bättre.
 
Slutade med en laminatskiva som ser ut som trä, sen en stor ho 50cm med tillhörande mindre ho 16cm. Kändes som en bra kompromiss.

Och om inte har man bara lagt ut 4000 på det, bor jag kvar måttbeställer jag en rostfri diskbänk nästa gång det är dags är tanken.

Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.