Hej
Jag har ett hus med källare från 40-talet som är dränerat för ungefär 10 års sedan.

Problemet är att dräneringen inte blev riktigt bra kopplat när firman jag använde dränerade.
Så här ser det ut:

Takavvattningen leds från från stuprören ner i en dagvattenbrunn och sedan ut i det kommunala vattennätet - bra!

Avloppsvattnet leds ut till det kommunala avloppet via en T eller Y koppling- bra!

Dräneringsrören leds till en dräneringsbrunn (av betongringar) och sedan vidare till avloppsröret till kommunala avloppet via Y-kopplingen ovan - inte så bra.

Jag har en brunn i källaryttertrappan som leder en del dagvatten vid regn ner i dräneringsrören.

Det verkar vara en OK lösning med två problem:
1: Jag tror inte man får leda dräneringsvattnet ner i avloppet.
2: Utifall att det blir stopp i kommunala avloppet i gatan kan det bli rejäl översvämning i källaren då grannarna fortsätter spola/duscha i sina toaletter och allt rinner in i min källare plus vattnet från min egen brunn i källaryttertrappan. (Observera att takavvattningen inte leds till avloppet så det är ganska lite vatten)

Egentligen är det inget jättejobb att hyra en minigrävare och gräva upp på framsidan stoppa ner en ny dräneringsbrunn med en dräneringspump som pumpar vattnet till dagvattenbrunnen men då sitter jag i situationen:

1: Om dräneringspumpen går sönder eller strömavbrott och det regnar ute kan dräneringen bli full med vatten och det blir översvämning i källaryttertrappan (det är en stor trappa med ytan 10kvm).

2: Utifall nån av grannarna har samma koppling som jag har idag kommer det ändå kunna bli översvämningen om det blir stopp i det kommunala avloppet.

Hur skulle ni göra?

Om jag gräver ner en dräneringspump skulle jag vilja ha en jäkligt bra dräneringspump lågt MTBF (Mean Time Between Failure) och gärna en som varnar om det går sönder - några bra förslag på produkt?
Mvh

Nisse
 
När vi dränerade om kopplade man dräneringen på avloppet. Så jag förutsätter att det var okej. Takavvattningen flyttades till dagvattnet. Men det kan säkert vara olika regler.

Jag förutsätter att du vill ha en hög MTBF inte låg.
 
N nils.oscar skrev:
Jag har en brunn i källaryttertrappan som leder en del dagvatten vid regn ner i dräneringsrören.
Detta lät mest fel enligt mig, kan du gräva om och koppla denna till kommunala dagvattnet på samma sätt som stuprören?

Dräneringen skulle jag hålla helt separat - inget annat vatten ska in där. För att slippa pump, kan du gräva ledning från dräneringen och anlägga en stenkista någonstans? Inte komplicerat och det bör inte vara några mängder vatten vi talar om. Beror lite på husets läge och marken såklart...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.