Hej!

Ny på forumet och ny i nybyggt hus. Har många funderingar men de största rör badrummet.

Vi har haft "branschfolk" som gjort badrummen åt oss men det har ändå blivit bakfall på golvet. Vi ska få det åtgärdat men de säger att det endast är golvklinkret som behöver tas bort, detta eftersom de använt någon sorts duk under kaklet på väggen. Tyckte de kallade det för "tritex" el liknande. Någon som vet mer om detta? Har googlat men ej hittat något. Stämmer det att fuktspärren ej bryts då duk finns på väggen?
 
Fallet skall vara på själva golvet under kaklet, där tätskiktet finns - golvspaklet.

Det är väldigt svårt att ta bork kakel utan att skada golvet.Jag tycker inte att din firma låter så pålitlig då de inte ens fått ok fall så du kanske bör ta in en "second opinion".

Kommer du få ett sk kvalitetsdokument på att badrummet är byggt efter nu gällande branchregler, ett BBV dokument?

Alla godkänta tätskikt hittar du på www.bkr.se under godkända konstruktioner.
 
Sara, det hantverkarna säger är absurt och fullständigt oseriöst...
 
Fråga dom hur dom tänkt, fallet ska göras under tätskiktet på golvet, tätskiktet på golvet skall ju ha uppvik på väggen, väggens duk ska överlappa duken på golvet hur ska dom lösa det utan att göra om tätskiktet på väggen?

mvh
 
Tack för alla kloka tankar! Vi ska nog sätta oss och diskutera ett och annat med dem innan de släpps lös i våra badrum igen. Något kvalitetsdokument tror jag inte vi får men jag ska testa att fråga efter ett. Jag ska också be dem förklara hur de tänkt sig att få till fallet utan att göra om tätskiktet på väggen som Marive skrev om. När vi frågade hantverkaren som var här visste han inte hur stort fall det ska vara i duschen så han ringde sin chef, som inte heller visste! Men vi kom iaf överrens om att bakfall knappast kunde vara ok... Min man sa att han läst att det ska vara mellan 6,7mm/m-20mm/m men det kände inte hantverkaren alls igen, han tyckte att det lät alldeles för mycket. Pinsamt dåligt.

Som sagt, tack för hjälpen!
/Sara
 
T
Det kan omöjligtvis vara "branschfolk" som du har anlitat då dessa hade vetat vilka regler som gäller för fall. Samt om det hade varit en behörig firma så får man självklart ett kvalitetsdokument. Annars hade man lika gärna kunnat anlita "svart" arbetskraft.

Reglerna för fall i badrum hittar du i den klistrade tråden:

http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html

Golvet i ett våtrum skall enligt branschreglerna alltid ha ett fall på 1:100 till 1:200, alltså en halv till en centimeter per meter, i hela rummet, samt 1:50 till 1:150 i de delar som regelmässigt begjuts med vatten (i praktiken i duschhörnan och under badkar).
 
Redigerat:
fallet ska vara 1:100 i hela badrummet och 1:50 i bad-/duschutrymmet närmast golvbrunnen.
 
Nja. det stämmer delvis men inte helt. BBV anger intervall som man ska hålla sig inom.
 
om det bara stämmer delvis, var snäll och upplys oss om vad som gäller istället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.