Hej

Har nyss införsaffat en ny Metabo KGS 216 som fortfaranade står i lådan där hemma. Tanken med köpet är att sågen ska assistera mig vid terass, altan samt staket bygge.

Nu börjar jag dock tvivla på om detta är rätt val av maskin för mig. Har nämligen börjat fundera om inte en vettig cirkelsåg är ett bättre köp då jag behöver snedklyva en del del reglar till terassbygget samt att det går väl nästan lika bra att kapa tryckimpregnerat med lite hemmasnickrade hjälpmedel med en cirkel som med en kap och ger? (har mkt spillvikre hemma)

Min tanke är som så att om jag bygger mig ett enkelt sågbord så kan jag lika gärna kapa golvbrädor mm med en cirkel som med en kap och ger. Är jag ute och cyklar här? Kanske blir snitten så jävla mkt bättre med en kap och ger att det är värt 2000 spänn + att jag givetvis måste köpa en cirkel ändå. Är lite ekonomisk av mig och jag gillar inte att köpa en maskin som bara kommer samla damm framöver. En bra cirkel typ Hitachi CU7 eller CU6 eller Makita 5008 MG (75 mm kapdjup) tror jag att jag kommer ha grymt mkt mer användning av än en kap och ger.

Man kan ju gera hyggligt med en cirkel oxå, oftast till och med större arbetsstycken.

Som jag ser det är det bara om jag ska kapa listverk och finsnickeri som en kap och ger kan ge mig ett mervärde vs. en cirkelsåg.

Kan ett alterntiv vara att köra på Metabos KS 216 som iofs bara kan kapa 120 mm men som ligger på 995:- (känns mer i min prisklass). Men, nej det känns ju så grymt halvhjärtat att bara få 120 mm kapkapacitet

Ett alterntiv skulel kunna vara att köpa begagnad kap och ger men jag tycker att dom är lite för dyra med tanke på att man mister de flesta garantier (om man inte får med org. kvitto)

Sammanfattning, jag tillhör den skara som alltid tänkt att en hyffsad kap och gersåg bara "måste" man ha men ju mer jag tänker på det desto mer har jag kommit att ifrågasätta detta tänk.

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av Makita 5008 MG, grymt billig ca 1600:-, 75 mm sågdjup, hyffsat lätt, stor klinga (borde kunna göra fina snitt) men saknar klyvkniv tror jag.

Ni gubbar och tjejer som är kunniga och har så mkt erfarnehet dela med er och kom med råd, förslag och åsikter

Mvh
P

Dessutom är ju en kap och ger såg mkt tyngre. - Jobbigt att kånka runt.
 
Jag måste säga att min Bosch kap/ger är bland det bästa jag köpt. Allt som jag kan kapa med den kör jag i den. Spånskivor o sånt kör jag med cirkeln. Behöver ju inte va sånt som ska geras utan bara kapas rätt av. En liten markering vart snittet ska ligga, kasta in i gersågen pang ett snyggt vinkelrätt snitt
Kan bara prata för mig själv men jag skulle inte vara utan kap/gersåg. En sån o en riktigt sågbänk sen e de bara att åka :D
 
Jag använder min kar-gersåg endast till listning nuförtiden. Jag tycker att det är helt rätt tänkt att använda en handcirkel till det mesta. Överväg däremot om du verkligen behöver en såg för att gera regelvirke. Den extra kapaciteten gör att sågen blir klumpigare och tyngre. Som vanligt föreslår jag en Mafell KSP 55F. Kolla även Hitachi C6BUY. Jag har hört rykten om det är lite si och så med parallelliteten mellan klingan och fotens kant på Hitachi C6BU/C6BU2-sågarna. Den parallelliteten är givetvis viktig för att nå ett bra resultat med skenor och raksågningsmanicker.
 
Jag tycker det är helt fel tänkt att använda cirkeln till det mesta....;)

Cirkeln är det verktyg jag använder minst i verktygslådan. En bra kapger + en enklare cirkel tycker jag är en förståndig kombo. Att tvärkapa reglar etc med cirkel skulle jag bara bli irriterad på.

Smaken är uppenbarligen som baken.
 
Mattiasp - vad menar du med parallelliteten mellan klingan och fotens kant på Hitachi C6BU/C6BU2-sågarna?

Kanske ska satsa på en liten mindre men jag tycker att farsans asgamla Black & Decker med 62 mm djup (den måste vara gammal för den är tillverkad i Väst Tyskland och det var ju fan -91 någon gång som det blev bara Tyskland) inte är så tung att arbeta med och den borde ju vara klumpig i jämförelse med vad som erbjuds idag. Å andra sidan har jag ju ingen annan referens.

Är lite små förtjust i Hitachi då jag tycker dom ser ganska coola ut, men har ingen erfarenhet av att såga med dom. Bara en sucker för utseendet. :)

MathiasS och Hajak - Jag tror jag förstår vad du menar men att det är grymt smidigt med kap och ger när man ska kapa. Har provat att kapa med farsan nyss nämnda cirkel och då måste man ha en kort hemmasnickrad styrskena för att få dugligt resultat = lite krångligt kan tyckas. Tror bara inte att jag kommer behöva kapa så vansinnigt mkt med tanke på de jobb jag ska göra och den mesta kapningen blir till att såga redan uppskruvat 28x120 trallvirke och då blir det ju cirkel.

Funderar i så fall på att fula och köpa något billigt på Jula eller Bauhaus (5 år garanti) bara för att ha och kapa med.

Vad tror ni om detta?
:S
 
Vad du behöver är en fogsvans, sen kan man fortsätta diskussionen ...
Om du ska göra mer än verandan så kanske du "vill ha" ha både kap&ger och cirkel. Behöver du klyva brädorna så är det cirkel eller bordsåg som gäller. Ska du gera så är det kap&ger ... eller bordsåg ...

Så det kanske är bordsåg som du ska ha ?
 
Som jag skrev i en annan tråd så tycker jag precis som mattiasp att en bra cirkelsåg är bättre.
Men då ska det också vara en bra såg, inte någon b&d eller biltema.


Och till er som tycker annorlunda: Ni Förstår inte.
:p
 
Vadå - jag förstår inte ...
 
Idag insåg jag att det är rätt omständligt att kapa reglar i den fortfarande sunkiga bordsågen och snygga till snitten i bandsågen som jag har geranhåll till.

Kap & ger står tvåa på inköpslistan (efter handöverfräs).
 
skalman1 skrev:
Och till er som tycker annorlunda: Ni Förstår inte.
:p
Nej, ni tycker fel helt enkelt.
 
Lägger en röst för kap/ger givet att det är en vettig modell med bra precision och repeterbarhet... SÅ DET SÅ!
 
Kap ger är ju det bästa som hänt sedan Piggelin glassen kom
 
Nimajneb kommer nu med ratt svar. Kap ger ar bast. Cirkelsag ar en hyllvarmare.
 
Såga till och spetsa staketpinnar 22x45 i 60graders spets med cirkelsåg... sure ;)
 
Cirkelsåg används till att klyva med.. att kapa reglar och bräder med en sådan kallas för att "Palta"
Ingen människa är komplett utan kap/ger..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.