Hej på er.

Jag bygger ett suterränghus (isoblock nere, dubbla trästommar uppe med västkustskiva mellan). Jag har ingjuten golvvärme i plattan kopplad till jordvärme och ftx-aggregat. Kommer jag behöva installera ett värmesystem uppe eller kommer den uppvärmda luften på nedervåningen även räcka till att värma övervåningen?
 
  • Gilla
raviolimannen
  • Laddar…
Det beror på huset och dina komfortkrav. Det kommer under alla omständigheter att bli kallare på övervåningen än nedervåningen om du inte har något värmesystem uppe. Hur mycket beror på hur öppet det är för luften att cirkulera och hur väl isolerat huset är.
 
Tror det beror mycket på huset! Vi har aldrig elementen på på övervåningen 1,5 plan i Åre, så det kan vara kallt ute...
 
Jag har en trappan ned mellan våningarna. stort rum nere där trappan kommer ner och hall uppe med öppen planlösning till vardagsrum och kök. Jag kommer ha ett frånluft på nedervåning och 6 tilluft. På övervåning 3 från och 4 till.

Isolering på övervåning är 145 ytterstomme, 50 västkustskiva och 120 innerstomme.
 
Bifogar bild på planlösning och ventdragning, gul-tilluft, röd-frånluft och svat är ändringar i planritning. vent.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj. gul-från och röd-till.
 
Rummet innan för köke ligger ju lite kallt...
 
Jo. Skulle ni installera element på övervåningen?
 
I mitt förra hus som jag byggde så la jag bara 95mm glasull i mellanbjälklaget och där gick elementen uppe på sparlåga.
I mitt nuvarande har jag isolerat bjälklaget mer och det märks, det blir ett större behov av att tillföra värme på övervåningen.

Jag skulle rekommendera att sätta radiatorer uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.