Har köpt ett hus som är byggd 1964 och ska börja totalt renovera den invändigt med golvvärme och ny gips på tretex skivor, idag hittade jag en konstruktions ritning på hur huset är byggt och såg att det är väldigt tunn isolering i ytterväggen (70 mm).
huset är uppvärmd med olja men bergvärme ska installeras i sommar samt nibe frånlufts modul.

jag undrar om det är nån här på forumet som har gett sig på att tillägsisolera inåt?

hur ska man gå tillväga för att huset inte ska ta skada??

behöver jag överhuvud taget isolera??

isolering.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tack
 
Vi ha tilläggsisolerat inåt på vår kåk som är från 1928. Inifrån sett är det masonit, liggande spånt, stående plank, luftspalt och sen papp och fasad.. Ha inte upplevt några problem än med att isolera inåt. Vi tog 2 tum 2 reglar och slog dit på väggen, man får ju rensa väggen på foder och lister med såklart och sen 50 mm stenull isolering tror jag de va och sen osb alternativt spånskiva och sen gips.
 
Spontant så är det väl inte super-nödvändigt att tilläggsisolera.
Jag har själv bara 80mm isolering i väggarna och bergvärme som uppvärmning och jag förbrukar ca 15 000 kWh inkl. hushållsel och många långa duschar. Nu har jag visserligen inte räknat så noga på det men jag tvivlar att jag skulle kunna räkna hem den investering som en tilläggsisolering innebär, det är ju ändå otäckt dyrt med isolering.

Det är väl möjligen om man ändå måste göra om alla ytskikt och även vill passa på att dra ny el och ett data-nät i de utreglade väggarna som man kan motivera kostnaden och arbetet.
 
har också tänkt nu i några dagar och det verkar som att jag låter det bli, ska bara skruva på gips invändigt och måla, jag avvaktar ett år och ser på uppvärmnings kostnaden, blir det mycket pengar så river jag tegelfasaden utvändigt och isolerar utåt.
 
70 mm isolering är ju bra det med så du kanske inte behöver lägga på mer. Jag personligen hade inte lagt på mer. Lycka till med projektet =)
 
Jag har liknande vägg i mitt hus från 58. Dock ingen diff tät pApp. Pappen bör ju göra att det blir tätare.

I mitt fall är det 80mm ull mellan 4" reglar så det fyller inte riktigt Och blåser gärna från gärna runt fönster och eldosor. Försöker därför slå på 45mm från insidan när jag renoverar för att få det tätt. Senast bytte jag dessutom orginalisoleringen till 95 för att fylla bättre. Stor skillnad!
 
Jag kapar denna tråd lite om det är ok för TS men jag går i samma tankar. Jag har en kåk byggt -71 nu efter installation av bergväme samt kamin har jag en årsförbrukning på ca 7-8000 kwh ink hushålls el. ska byta fönster med vid tillfälle men tror ni det lönar sig att isolera med?
 
I mina ögon är 7-8000 kwh i årsförbrukning ganska lite. Att tillägsisolera tror jag inte skulle löna sig.
 
morbidhans skrev:
Jag kapar denna tråd lite om det är ok för TS men jag går i samma tankar. Jag har en kåk byggt -71 nu efter installation av bergväme samt kamin har jag en årsförbrukning på ca 7-8000 kwh ink hushålls el. ska byta fönster med vid tillfälle men tror ni det lönar sig att isolera med?
Eftersom genomsnittet vad gäller hushållselförbrukning ligger på 5000 kWh per år för ett normalhushåll i villa, och eftersom du absolut inte kommer ner till noll i förbrukning på värmepumpen, så skulle jag säga att du kanske kan spara 1000 kWh per år maximalt, om dina siffror stämmer dvs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.