Hej :)

Har en villa från 1936
När vi bröt upp golvet (som knarrade ganska ordentligt med plankorna på) noterade vi följande:

1. Att sågspånet såg väldigt bra ut. Behövs det verkligen bytas ut? Kanske lägga nytt glasfiber/rockwoll vid ytterväggarna? Hur brett i så fall??? :)confused:) och flytta in det ihopsjunkna spånet är lika bra? Så slipper man dessutom slänga iväg sågspånet till tippen?
(förr i tiden lade man ju in isblock i spån som höll fram till sommaren, så dåligt kan det inte isolera)

2. Sågspånet vid norra innerväggen har troligtvis blåst ifrån väggen. Annars verkar det i stort sett ha samma tjocklek som golvbjälkarna (170 mm)
Finns något bra sätt att stoppa så det inte flåser bort från väggen ??? :confused:
För det är väl tänkt att isoleringen ska gå upp mot innerväggen?
Det är väl knappast medvetet så att man tagit bort isolering för typ kondensrisk eller riknande?
:confused:,
Kanske typ asfaltpapp vore bra upp en bit på väggen stoppar blåsten, eller någon bättre ide?
Det är väl bra även om man nu närmast väggen istället lägger stenull? :confused:
Måste man separera stenull och sågspånet? :confused: Kanske rent av masonit eller asfaltpapp är okaj att separera dem med?

3. Har inte tänkt lägga golvvärme eftersom detta är på (entre) 1:a våningen och vi har redan golvvärme i källaren.

4. Golv-bjälkarna är 170 mm höga och 70 mm breda. Så tjock bör isoleringen vara också? Är plattor enklast eller rulle? :confused:

5. Det finns väl ingen ide att förstärka bjälkarna ifall de inte sviktar eller ser dåliga ut? :confused:Vi ställde oss två personer ca: 180 kilo på varje och "hoptestade" lite. Det verkar vara riktigt friska.

6. Finns det någon typ av stenull/glasfiber/rockwoll som inte lämpar sig så bra?:confused:
Hade tänkt dessa: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16115.aspx

Bifogar bilder som visar att spånet försvunnit vid ytterväggarna.

Ps. Golvspånskiva kommer läggas på detta Ds.

Tacksam för svar ang. hur man gör med spånet i synnerhet.
/Per
 
  • CIMG1122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir vindpapp på insidan (som kommer fortsätta upp en bit på väggen typ någon decimenter ovan golvet och ner i bjälklaget. (Jag undrar dock varför det inte var gjort från början när de ändå lagt vindpapp en liten bit upp, som syntes i ovan bild. :confused: )

Tänkte därefter lägga en meter glasull i bjälklaget ytterst mot ytterväggarna, och sedan innanför det (mot centrum av huset) fylla upp träspånet upp till ovan bjälkarna. Det hade sjunkit ihop lite olika mycket på olika ställen).

Jag ser inte varför man ska byta ut all sågspån som ju verkar ha fungerat, förutom där den blåst bort i kanterna?

Dessutom är det nära husets grundkonstruktion som ju funkat hela tiden och gett varmt golv, så varför ändra den?

Vi ville ju få bort knarret i golvet och undersöka hur en vattenläcka hade påverkat spånet samt att det var lite kalt på ett ställe, vilket vi nu förstår berodde på att sågspånet där hade blåst bort under de 73 åren.

Tacksam för kommentarer,
Per
 
Gissar att det är råspont under bjälkarna och pappen är nog där för att inte spånet ska skaka ut mellan spånten. Jag skottade bort allt spån ca 50cm från ytterväggen och ersatte med ny isolering som inte sjunker ihop efter några år för att minnimera kalldrag under golvet.
 
Tack lymmeln.
Gjorde exakt som du sade fast innan jag läst ditt svar.
Grannen hade gjort likadant.
En bra minnes-regel tycker jag det var att, ifall det finns luft som är stillastående så isolerar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.