Tänkte ev byta ut denna mot en ny Contura kamin. Måste jag riva allt eller kan jag på något vis säkra murstocken från vinden och uppåt?

Tegeltak på hus med skorsten som användaren överväger att säkra vid byte av kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En murad skorsten som sträcker sig upp genom en vind med synliga takstolar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit ommålad murstock med dekorativ böjning i ett hem, möblemang synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mats-S
Hej!
ÄR typ helt omöjligt att ge ett 100% korrekt svar utan att ha varit på plats ... :thinking:
Men på mitt sommarställe hade jag tidigare en öppen spis med traditionell murstock. När jag skulle byta den mot en Morsö gjutjärnskamin så var min första tanke att dra ett invändigt rör i befintlig murad skorsten.
Hantverkaren som jag anlitade fick mig direkt på bättre tankar, renovera befintlig skorstensstock. Så han murade om den sista 1,5 metern, körde någons slags invändig tätning i hela stocken, slutresultat helt perfekt. Fördelen att behålla befintlig stock är att den då värms upp varje gång man eldar, vilket driver ur fukten ur den och ger den en mångdubbel livslängd.
Dessutom föreslog han att när jag rev befintliga öppna spisen, att behålla själva eldstaden (underdelen), sedan lägga en plåt på den och ställ kaminen på plåten. Kaminen kom då högre upp, vilket ger en mycket bättre närkänsla till elden.

Så ... kontakta någon bra kamininstallatör och be om förslag på lösningar :)
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Undersök om skorstenen står på murstocken eller på spisen. Förhoppningsvis är det den första lösningen. Är det det den senare måste skorstenen stöttas seriöst innan rivning av spisen. Sakkunnig murare krävs då skulle jag säga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Undersök om skorstenen står på murstocken eller på spisen.
Absolut, jag glömde den "detaljen". Jag hade turen att den vilade direkt på grunden under, så inga konstigheter där.
Men en sakkunnig murare kan säkert föreslå bra lösningar beroende på hur det ser ut :)
 
Claes Sörmland
Då är det ju bara att knacka ned spisen, skitigt men inte svårt.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Hej!
ÄR typ helt omöjligt att ge ett 100% korrekt svar utan att ha varit på plats ... :thinking:
Men på mitt sommarställe hade jag tidigare en öppen spis med traditionell murstock. När jag skulle byta den mot en Morsö gjutjärnskamin så var min första tanke att dra ett invändigt rör i befintlig murad skorsten.
Det va så jag tänkte man kunde göra. Bara för att förtydliga så är det en sådan här jag vill ha: Modernt braskamin i ett sovrum med tänd eld, blått tapetserade väggar och sängkläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag vill knacka bort allt av det som står inne. Insatsen är bytt förut så den murade skorstenen står ju på hela klumpen som står inne.

Men tänkte man kunde knacka bort en rad tegelstenar på vinden och regla upp så den vilar på reglarna istället..
Murad skorsten på ett vindsgolv, markerat med rött för att visa var tegelstenarna ska knackas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Då närmar du dig nog ett läge där det kanske är bättre/enklare att riva hela skorstenen och sätta in en ny skorsten av metall.
Det är mycket massa som ska bäras av vindsbjälklaget, kräver nog en seriös hållfasthetsberäkning, samt ett godkännande av brandmyndigheten. Tror nästan att det krävs brandklassade stålbalkar för den konstruktionen ... men där får du kolla med dom som bestämmer :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu förstår jag inte riktigt. Står skorstenen på spisen trots allt? I så fall håller jag med inlägget ovan. Men kontakta konstruktör för att se om det då går att lösa på ett enklare sätt.
 
  • Gilla
bossekarlsson
  • Laddar…
Tack för svar. Börja hålla med om att det kanske är lika lätt att riva allt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.