Hej.
Jag har ett 1,5 plans 60-talshus med en skorsten i tegel som står på gaveln (halva skorstenen sjkuter in i huset och halva skjuter utanför yttergaveln).
En del av skorstenen går igenom sidovinden och den delen har sotaren nu nyligen sagt att jag måste putsa för att få elda i den. Övriga delar av skorstenen som vetter in mot den inredda delen av huset verkar vara putsade och sen klädda med gips (tror jag), vad jag kan se från sidovinden.

Behöver man verkligen göra detta? Vad är faran? Den del av skorstenen som går igenom sidovinden har ju en massa luftrum kring sig och inget brännbart ligger mot teglet.
Och om det skulle vara så att de delar av skorstenen som ligger mot innerväggar inte är putsade så kommer ju inte jag åt det ändå (även om det ser ut som att på de ställen jag kan se så är det putsat).

Är sotaren övernitisk? Vad säger lagen? Är det ngn brandrisk med oputsad skorstenssida på sidovinden??
 
Jag kan inte reglerna för detta men en putsad skorsten är tätare och därmed minskar brandrisken.

Det är vanligt att skorstenen ej är putsad där den inte syns, tex vid ett golvbjälklag. Det är där den som mest behöver vara putsad pga brandrisk.
 
Det är sotaren som bedömmer om eldningstillstånd kan ges. Antagligen är han orolig för hur varmt det kan bli om du får en spricka i fogarna
 
JAg har tagit bort lite isolering i mellanbjälklaget som ligger innanför sidovinden och ser att där är skorstenen putsad, men byggarna har struntat i att putsa de delar av skorstenen som vetter mot sidovinden.
 
mats_o uttryckte det mer korrekt; självklart kan en icke putsad skorsten vara tät men risken för att den inte är tät är större än för en putsad skorsten.

Som sagt, jag kan inte reglerna, men det är ett vettigt påpekande; det har uppstått en del bränder pga otäta oputsade skorstenar.
 
Jag gjorde en tre kanals tegelskorsten i vårt nya hus. Där sa sotaren att alla kanter inomhus måste vara putsade. (sen var del lika tät som en stålpipa)

Som någon skrev tidigare en putsad skorsten är tätare än en oputsad.

blanda till puts, ta med en borste och en hink vatten upp.
fukta teglet lite med att slänga på vatten med borsten. Sen är det bara att slänga på putsen. vill du få lite gammal stil så låter du putsen torka lite 10-30 min beroende på temp, borsta sen putsen men den blöta borsten.

Finns några bilder i bloggen
http://www.byggahus.se/bloggar/malmborg
 
Hej

Som en ( ) kan nämnas att brännbara byggnadsdelar i närheten av skorstenen ej får utsättas för temperaturer över 85 gr C. Detta beror på att trä som utsätts för förhöjd temperatur under längre tid ökar sin gasabsorbtion. Givetvis sker också en uttårkning. Med andra ord får man trä som är uttorkat med ett ökat syreinnehåll. Med de förutsättningarna kan antändning ske redan vid 100 gr C...

Det är pga detta som det kan räcka med en gnista för att antända trä i närheten av en skorsten.

Hälsn Wasa
 
Det är insidan som är viktigast att
det är slät och välputsad
 
Jo, jag har putsat den nu och fick godkänt av sotaren innan jul. Kul att få elda lite.
Det som är lite obehagligt är ju att man inte vet om det finns trä intill skorstenen på de ställen där man inte kan se, tex bjälklag och de delar av skorstenen som bildar innervägg. Man vey ju inte hur noga d var på 60 talet när de byggde kåken.

Skorstenen är ju provtryckt och tät iallalfall plus att jag lagt på puts på vindsdelen av skorstenen.

Intressant vara att sotaren sa att regelverket enbart bryr sig om det är bärande trä intill skorttenen. Enligt honom så är det OK enligt regelverket att ha icke bärande trä i kontakt med skorstenen. Lite märkligt kan man tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.