Byggde en bod i lösvirke i somras, har redan nu börjat mögla på obehandlade ytor. Bör jag oroa mig och ev. åtgärda detta på något vis? Se bilder!
 
Gick ej att bifoga bilder i appen 😬

IMG_20141220_113932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20141220_113915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20141220_113842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20141220_113823.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där visar att det inte är något fel på din bod, utan det är usel virkeskvalitet el hantering som gör att vissa brädor/reglar/ytor möglar.

Skulle kunna tänka mig att om man tvättar bort det som går efter 1-2 säsonger när virket har kommit i fuktjämvikt så kommer det inte att komma tillbaka. (En hypotes...)

Tror att man kan tvätta/skrubba med vad som helst i vattenhinken (såpa, diskmedel, grovrent, klorin, alg- och mögeldödarmedel etc). Ev citronsyra el ättika. Har hört att det användes förr när man rengjorde träbänkar och hyllor i jordkällaren.
 
Ja de är ju byggmaxvirke, men trodde inte kvalitén kunde påverka mögelmotståndet, utan bara hållfastheten tillexempel.
Konstigt är ju att det bara är vissa brädor.

Blir ju lite orolig för hur det skulle kunna se ut på insidan av diverse konstruktioner så som väggar, golv/vindsbjälklag hos folk som använt byggmaxvirke.
 
  • Gilla
Barkensjöarna
  • Laddar…
Har inget specifikt med Byggmax att göra. Här i Skåne är deras virke stämplat Södra (skogsägarna), precis som på de andra byggvaruhusen/brädgårdarna. Samma skit överallt. Det är rationaliseringar i skogsbruket och sågverksindustrin, tillsammans med en total frånvaro av respekt för gammal hantverksskicklighet. Träd som skulle bli till timmer valdes med omsorg på rot ute i skogen förr. Det görs inte nu. Sedan fanns det motsvarande kompetens på sågverken som gjorde en andra gallring. Problemet är väl att all vår skogsindustri är fokuserad på pappersmassa, och då spelar virkeskvaliteten ingen roll.

Tre tumregler jag har:
1) Skit in ger skit ut. Det spelar ingen roll hur avancerad processen är eller hur mycket trixande man gör. 0 x massor av dummelioner är fortfarande 0.
2) Kvalitet tar tid.
3) Bara den som kan allting in i minsta detalj är skicklig nog att kunna fuska utan att det märks.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Om man ser på undersidan av plåttaket så är det blött och täckt av vattendroppar, där har du delar av ditt problem.
Det går inte att skylla på enbart på virket utan att blötan från taket kan också leta sig ned till t.ex. takstolar.
Fukt bidrar till mögelpåväxt,
Men även hur virket lagras/hanteras tills det sitter på plats, ska hållas torrt efter att det har klyvts och hyvlats,
Ser ut som delar av ditt virke legat så att regnvatten kunnat rinna på det om man ser till mögeltillväxten.
 
Ligger mycket i det du säger skulle jag tro.
Jag får se om det förvärras, får spruta på nått skit i sommar och se om det kommer tillbaks. Möglet beror ju knappast på något konstruktionsfel iaf.
Att boden står på en ganska fuktig och skuggig plats på tomten hjälper nog möglet lite på traven, men det ska fan virket klara tycker jag.
 
  • Gilla
Teodorge
  • Laddar…
Allt mitt virke har legat i garaget under byggtiden, och innan det låg det på brädgårn under tak.
Kondens på undersidan av plåten går ju inte att undvika och kommer alltid någonstans komma i kontakt med obehandlat trä. Framförallt läkten, men så ser det ju ut i alla takkonstruktioner med plåt?

Den mögliga takbjälken som sticker ut i foten kommer ju aldrig i kontakt med fukt. Innuti boden ser allt tipp topp ut förrutom dörren som syns på bilden.
 
Är ganska säker på att någonstans i kedjan från klyv/hyvel till uppsättning har det mögelutsatta virket blivit blött av troligtvis regnvatten. Du kan se det på dörren där det finns tydliga märken efter ströläkt eller något annat det legat emot.

Jo, precis är det problemet med plåttak och man kan nog i vissa fall få räkna med viss påväxt.
Sedan finns det plåt som har en beläggning som minimerar kondens.
 
AndersS skrev:
Är ganska säker på att någonstans i kedjan från klyv/hyvel till uppsättning har det mögelutsatta virket blivit blött av troligtvis regnvatten. Du kan se det på dörren där det finns tydliga märken efter ströläkt eller något annat det legat emot.

Jo, precis är det problemet med plåttak och man kan nog i vissa fall få räkna med viss påväxt.
Sedan finns det plåt som har en beläggning som minimerar kondens.
Ja kanske det blivit blött innan det kom hem till mig. Men den fukten borde ju ha torkat ut för länge sen?

Hur som helst är det påväxt nu, och vad gör jag åt saken? Behöver jag ens bry mig?
 
Lång varm höst..mums för allt som växer.
Hade vi haft en normal kall höst så hade förmodligen virket frystorkat nu och under vintern så du inget märkt.

Låt det torka i sommar och som någon skrev tvätta sedan bort det du inte vill se med målartvätt eller liknande.
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Så där blir det på virke ibland. Oftast dåligt torkat och splintvirket som angrips. Man brukar också kunna se väldigt tydliga gränser där mögelsporer inte alls kommit åt, t.ex där ströläkt legat vid stapling osv
Råspont brukar ofta få dessa angrepp har jag lagt märke till.
Jag byggde ett traktorgarage i somras och både panel och vissa av takstolarna har fått en hel del svartmögel på sig. Verkar som att denna sommaren och hösten varit gynnsam för möglet.
 
Jag behöver alltså inte hetsa upp mig över detta mer ☺
 
Mikael_L
Svartmögel.
Behandla utsatta områden med Jape prickfri nu till försommaren. Du kan också köra med mögelfri där det ser värst ut.

Ev kör du med lite målartvätt innan för att ta bort det värsta och låter det torka några dagar innan behandlingen med Jape's produkter. Sen låter du det torka upp ordentligt (bra och torra dagar krävs) och målar ytorna sen.
Måla med alkydoljebaserad färg om du kan hitta någon sådan, idag år 2014-2015.
Förhoppningsvis har du stoppat upp det hela sen.

edit:
Men det är dumt att du har plåttaket på det där viset, du kommer tyvärr hela tiden utsätta byggnaden för onödiga mängder kondensfukt.

edit2
Jag känner dock igen mig i ditt problem. Jag har ungefär samma skit i mitt garage, särskilt råsponten i taket. Garaget stod väldigt öppet en hel vinter, underlagspapp och läkt på råsponten, asfaboard på väggreglarna men helt öppet i gavelspetsarna. När våren kom var det svartprickigt båd här och där.

Jag körde med en blandning av Japes prickfri och en häxbryggd med bl.a borex i.
Men det sista, min Borex-blandning, är jag idag lite osäker på om det var ett bra grepp. Jag har läst på lite mer och insett att borex-produkter inte alltid är bra.
Men det har i alla fall inte blivit mer mögel på min råspont efter att jag behandlade och byggde in garaget klart.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Svartmögel.
Behandla utsatta områden med Jape prickfri nu till försommaren. Du kan också köra med mögelfri där det ser värst ut.

Ev kör du med lite målartvätt innan för att ta bort det värsta och låter det torka några dagar innan behandlingen med Jape's produkter. Sen låter du det torka upp ordentligt (bra och torra dagar krävs) och målar ytorna sen.
Måla med alkydoljebaserad färg om du kan hitta någon sådan, idag år 2014-2015.
Förhoppningsvis har du stoppat upp det hela sen.

edit:
Men det är dumt att du har plåttaket på det där viset, du kommer tyvärr hela tiden utsätta byggnaden för onödiga mängder kondensfukt.

edit2
Jag känner dock igen mig i ditt problem. Jag har ungefär samma skit i mitt garage, särskilt råsponten i taket. Garaget stod väldigt öppet en hel vinter, underlagspapp och läkt på råsponten, asfaboard på väggreglarna men helt öppet i gavelspetsarna. När våren kom var det svartprickigt båd här och där.

Jag körde med en blandning av Japes prickfri och en häxbryggd med bl.a borex i.
Men det sista, min Borex-blandning, är jag idag lite osäker på om det var ett bra grepp. Jag har läst på lite mer och insett att borex-produkter inte alltid är bra.
Men det har i alla fall inte blivit mer mögel på min råspont efter att jag behandlade och byggde in garaget klart.
Vad menar du är fel med plåttaket? Felkonstruerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.