Jag har en Sharp inverter luft/luft pump. Tror den är ca 8 år. Funderar på en ny Mitshubishi fh35. Men först undrar jag vad en "normal" pump är. Jag tycker det känns som den mest blåser kall luft. Om jag tex sätter den på autovärme 25 grader så är det ändå 19-20 grader i rummet. Om jag lägger en termometer ovanpå pumpen. Det är ca 10 cm kvar till taket. Då står den på ca 23 grader. Var mäter pumpen att den nått rätt temperatur? Och om den når den pumpen börjar de då blåsa sval luft igen eller slutar den blåsa ut luft tills det behövs höjas värme igen??
 
Idag finns det pumpar LLVP (Luft Luft Värme Pump) som kollar temperaturen i fjärren. Förr, hade pumpen liten givare vid insuget. Man kunde se den då den satt fast vid lamellerna.
En LLVP ger mest värme vid en utetemp på plus 7 grader. Beroende på fabrikat kan den ge (klara wv att värma) ner till minus 30. Redan vid 0 grader sjunker verkningsgraden.

Blåser den ut vid lamellerna 25 grader vid minus 5 är det fel på pumpen. Hade du haft en Jula pump, kan det vara normalt.

Troligen är det gas som saknas.

Vi har en FH35 och är jättenöjda. I samband med inwtallationen, har vi flyttat på den gamla FOMA och fyllde på gasen.

Köp den nya. Den fungerar mycket bra. Går inte att jämföra med den gamla!

Edit. Pga sakfel. Ibland skriver man för fort...
 
Redigerat:
Om du drar på max värme och fläkt vad får du då för utblåstemp efter några minuter?

VP'n mäter temperaturen på insugsluften, så om det är 23 grader uppe vid innedelen så tror den att det är 23 grader i rummet. För att kunna mäta temperaturen så går fläkten på lägsta fart även när kompressorn står still och den inte producerar värme.
 
Hos mig sitter den under ett fönster. Också en Sharp, men troligen äldre än 8 år. Om ledskenorna som riktar luftflödet är vinklade neråt vilket de automatiskt är vid uppstart så sprider sig värmen dåligt och det blir kallt en bit ifrån den. Riktar man dem mer framåt sprider sig värmen bättre. Prova med olika vinklar på dem och se om det gör skillnad. En annan sak är om filtren börjar bli dammiga. De behöver rengöras med jämna mellanrum. Det beror även på hur väl placerad pumpen är i rummet. Visst kan pumpen ha tappat effekt, men det finns andra tänkbara förklaringar också.
 
Sedan ska man undvika att köra på auto-läget eftersom den då omväxlande producerar kyla om det råkar bli lite för varmt i rummet. Bättre att den bara står på "Heat/Värme" på vinterhalvåret i varje fall.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Kör i heat som Josth skriver och med så hög fläkt som möjligt med luftvingarna rakt ut. Hur är det med rengöring. Sedan var gamla fläktar 8-10 år underdimensionerade och motsvarande värmer numera ca 30 kvm mindre. De flesta dåtida fläktar tappar effekt väldigt mycket efter ca -7 grader och nästan obefintligt vid ca -10 grader. Även fast de klara att gå i -15-20 grader där sparad el är lika med noll.

Har själv en Panasonic från 2008 som byts ut så fort den börjar krångla.
 
A
Precis hur många gånger har du plockat isär innedeln för fullständig rengöring på dessa år?
Det är kanske bara det som behövs?
 
om rengöring kan du läsa här:
https://www.byggahus.se/varme/maxa-luft-luftvarmepumpens-energibesparing

Samsungen som jag har stänger av fläkten när rummet har rätt temperatur, men det är nog vanligare att fläkten går konstant på andra märken, jag kör min på Quiet och kan inte avgöra om fläkten går eller ej om jag inte går och ställer mig direkt under den :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.