Har 1 och 1/2 plans hus med källare byggt på 50 talet.
När jag köpte huset hade jag besiktningsman och han anmärkte på ganska hög fuktighet i golvet i källaren men sa att det var vanligt.
Och så var det några mögel fläckar i taket på kallvinden, som han dock sa att det inte var nått farligt, men man blir ju lite orolig i alla fall.
Kan det vara så att ventilationen på vinden är för dålig?
Idag sitter det bara en ventil i varje gavel.

MVH Anders
 
Hur ser resten av vinden ut? Hur mycket isolering finns det mellan bottenvåningen och vinden? Finns det fuktspärr? Går det oisolerade ventilationsrör genom kallvinden?

Ett normalstort hus med väl isolerad kallvind (isolerad från resten av huset) borde klara sig bra med gavelventiler, så svaret ligger nog någon annanstans.
 
Om du kan, markera runt fläckarna med vattenfast penna och kolla om de blir större. Det kan vara gamla fläckar efter en tidigare vattenskada el dyl och då är det inget att bry sig om.
 
Resten av vinden ser ganska bra ut.
Det är isolerat med sågspån och något som ser ut som vell papp.
Vet inte om det är någon fuktspärr.
Ska rita med pennan och se om det ändras.

MVH Anders
 
  • Gilla
Ofelius
  • Laddar…
på 50 talet fanns inte ordet fuktspärr... det kom väl på 70 talet?? ???

Så om du tänkte tillägsisolera på vinden måste du tänka på några saker.. eller om du kastar ut oljepannan mot tex El panna eller Bervärme eller dyrligt.

mera ventelation (vid ändrad uppvärming & mera isolering) samt cellulosa isolering (vid mera isolering)

oisolerade ventilationsrör = bildar kondens på utsidan som sedan rinner ner i isoleringen vilken kan leda till att taket (golvet på vinden) ruttnar.. inte kul för mig har det blivit så.. Så alla Rör bör vara isolerade.
 
Jag blev rekommenderad att montera sk "mögelstopp" en ventilationshuv som bör sättas mellan varje takstolpe. Dessa ska förhindra och stoppa kondens, fukt och mögelskador.

Har inte kommit så långt ännu men det kanske kan vara något att titta på.

De som jag tittade på tillverkades av HABO och finns bland annat att köpa hos JULA för 199:- för 10 st.

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=722916834&pf_id=SE-311049

 
Eller så gör man som jag, köper likadana som Jula's på Silvan för 279 spänn för 10 st ...  :p
 
Mögelstopper är kanon. Skall man välja modell så kan jag rekommendera de som Claes Ohlson säljer. De är försinkade och är dubbelt så stora som de "vanliga". Man kan då borra två doshål bredvid varandra i samma stopper = mindre jobb att montera. Se bara till att lägga en stärng kallasfalt eller liknande runt kanten så det blir tätt och bra...
 
Familjens_Fixare skrev:
Mögelstopper är kanon. Skall man välja modell så kan jag rekommendera de som Claes Ohlson säljer. De är försinkade och är dubbelt så stora som de "vanliga". Man kan då borra två doshål bredvid varandra i samma stopper = mindre jobb att montera. Se bara till att lägga en stärng kallasfalt eller liknande runt kanten så det blir tätt och bra...
Har du ett art nummer? Jag hittar dom inte på webben`?
 
Jag håller på och tilläggsisolerar på väggararna på huset, kommer jag då åxå behöva mera ventilation på vinden eller är det bara om jag isolerar imellan vinden och över våningen?
Och hur funkar såna mögelstopp? var monterar man dom?

MVH Anders
 
Har du ett art nummer? Jag hittar dom inte på webben`?
Nä, jag hitter inte heller huvarna på Claes Ohlson. De har nog utgått ur sortimentet för jag är helsäker på att det var där jag köpte dem senast...
 
snillet skrev:
Läsvärt från SP om tilläggsisolering.
[länk]

Yepp kräver ju att Vinden är helt vattentät.. vårt o få det om man inte har någon Diff spärr..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.