Vi har ett mindre plåttak, 2x3 m, ovanför veranda vid entrén. Taket är också balkonggolv. Det låg tidigare lösa trall på taket som jag tog bort för rengöring.

Jag är osäker på takets skick. Det är en del lös färg och rost. Behöver man måla om taket? Behöver man göra något mer?
 
  • Plåttak med slitage, rost och lösfärg synligt på ytan, behöver eventuellt underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåttak med tecken på rost och avflagande färg vid en trähushörn och mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåttak med synlig rost och flagnande färg, tidigare täckt av lösa trall, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt plåttak med lösfärg och rostfläckar som behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Frågan är om det inte börjar vara dags för en större åtgärd, svårt att säga från bilderna men jag tycker det ser ut som mer än bara ytrost och då är det bara en tidsfråga innan det blir porer som läcker vatten.
 
Claes Sörmland
Skrapa rosten, särskilt den där som syns på understa bilden och fota igen.

@Rickard. du är plåtis har jag för mig?!

Jag vårdar ett originaltak från 1920 här och det såg rätt jäkligt ut för 17 år sedan. Men efter att grannen som är plåtis hade klättrat runt ett tag och skrapat så fick vi OK. Körde Isotrol Klarlack Grund och Linoljefärg. Höll fint och sen kom lite lätta bruna roststreck från valsarna efter kring 12 år precis som det ska enligt boken med linoljefärg, så det målades om på samma sätt förra året igen. Hoppas få ut 10-15 år till och sen på ett igen.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi har bott i huset i knappt ett år, men förra ägaren berättade att de hade lagat ett hål i taket för runt fem år sen.

Jag testar att göra rent och köra med stålborsten. Återkommer.
 
Rickard.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rickard. du är plåtis har jag för mig?!
Nej det stämmer inte ;)

Har något minne av ditt tak tror jag, en brant och fin skivtäckning vill jag minnas och det blir ju inte riktigt jämförbar med ts tycker jag.

Jag tycker rosten nere till höger ser allvarlig ut men det är ju svårt att säga på bilden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker rosten nere till höger ser allvarlig ut men det är ju svårt att säga på bilden.
Håller med. Är det ett rejäl rostangrepp på djupet eller bara gammal torkad alkydfärg i tjockt lager med rost? Skrapan avslöjar.
 
Nu har jag gått på med skrapa och stålborste. Ser tyvärr inte så bra ut. Är det bara att ställa in sig på ett byte av taket eller finns det någon ytterligare åtgärd?
 
  • Närbild på ett slitet tak med flagnande färg och rost efter att ha skrapats med stålborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet tak med skadad yta efter skrapning och stålborstning, tecken på rost och förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet tak med rost och avflagad färg efter skrapning och stålborstning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag kanske är överdrivet optimistisk men jag ser inga hål eller djuprost. Rätta mig om jag har fel.

Skrapa och slipa igen i sommar och dra på ett lager Isotrol Klarlack Grund så låser det rosten. Sen två varv med en täckfärg som är kompatibel med Isotrol.

Det borde ge dig 10-20 år att fundera på bytet av plåt.
 
Några hål är det inte. Rost som inte försvinner vid skrapning är det, men jag har svårt att bedöma om den är "farligt djup".

Tack för tips på behandling. Vad är lämpligt (el)verktyg för slipning?
 
D Duggregnet skrev:
Några hål är det inte. Rost som inte försvinner vid skrapning är det, men jag har svårt att bedöma om den är "farligt djup".

Tack för tips på behandling. Vad är lämpligt (el)verktyg för slipning?
Vinkelslip med stålborste, bormaskin med stålborste till lite finlir, slipmaskin/handslipa med sandpapper och sedan måla med grundfärg som fungerar på rost för du kommer inte få bort allt.


Ska ge mig på mitt när det blir varmare.
 
  • Rostigt och avflagnat tak ovanför ett fönster, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Duggregnet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fördelen med Isotrolprodukten är att det inte behöver bli helt metallrent, lite rost kvar kan accepteras. Den är således det enda alternativet till gamla tiders blymönja som ju inte längre får användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.