Jag önskar få rekommendation avseende korrigeingar av GRUND för ett befintligt uterum.

Har ett uterum (vår-/höstisolerat glas). Grunden som är lagd består av följande lager:

1. Markduk (på lerjord),

2. Reglar som står på plintar (ca 15-50 cm höga) (samma som altanen där uterummet står),

3. Frigolit mellan reglarna,

4. Spånplatta (som inte är gjord för att klara utomhusklimat), och

5. Kompositgolv som ligger direkt på spånplattan (dvs, ingen ventilation mellan spånplatta och golvet).

Inte att förvåna har vi stora fuktproblem, det rinner emellanåt vatten på glasdörrarna. Med tiden lär detta inte bli så bra...

De stora problemen som jag förstår är: 1) att inga fuktspärrar finns, och 2) att spånplatta för torrt inomhusklimat används.

Utifrån detta är min undran om en bra korrigering består i att lägga fuktspärr a) direkt på marken, samt b) ovan och under den befintliga spånplattan eller en ny spånplatta /plywood/OSB som klarar fukt och temperaturförändringar).

Stort tack på förhand för kunniga/fackmannamässiga råd!!!

Om det finns någon i gruppen som är proffs på detta kan jag betala konsultkostnad för ett rådgivande telefonsamtal.

ps. finns branschrekommendationer avseende att bygga grund till uterum? Har hittat ang att bygga altan men ej uterum.

vänligen Niclas
 
Är ert enda "fuktproblem" kondens på fönster? Det behöver inte betyda så mycket.
 
C cotillion skrev:
Är ert enda "fuktproblem" kondens på fönster? Det behöver inte betyda så mycket.
Det jag kan observera är rinnande fönster (vissa dagar) samt mögel på textilier och på vissa möbler. I övrigt vet jag inte vad som ev ackumuleras ex underifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.