Hej!
Jag planerar att dränera runt mitt hus, men jag har en utomhusenhet för värmesystemet som är installerad vid husväggen och väger cirka 150 kg (se bild).
Är det något som dräneringsföretaget normalt tar hand om, eller måste jag kontakta företaget som installerade värmesystemet för att hantera flytten eller skydda enheten under arbetet?

Tacksam för råd!
 
  • En utomhusenhet för värmesystem placerad vid en tegelvägg, med bråte och äpplen på marken framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag skulle kopplat ur den så de kan gräva där. Ring en rörfirma.
Annars kommer de ju inte kunna gräva fram husväggen.

Du kanske ska byta inkommande vatten också i samma veva?
 
Ring en vvsare så kopplar de bort den, dräneringsfirman är nog bäst på att gräva. Men beror på vad ni kommit överens om.
 
S sinuslinus skrev:
Jag skulle kopplat ur den så de kan gräva där. Ring en rörfirma.
Annars kommer de ju inte kunna gräva fram husväggen.

Du kanske ska byta inkommande vatten också i samma veva?
Så om jag förstår rätt, kommer jag inte ha något varmvatten under tiden? Då är det kanske bättre att göra det under den varmare årstiden, eller hur? Angående inkommande vatten, jag är inte säker. Ett företag som kollade huset nämnde inget om det. (Jag hade ingen värme då).
 
Varmvatten/värme kan väl din innedel göra på elpatron. Men den får ingen hjälp av utedelen.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Så här löstes det hos oss pga avsaknad av lokal avstängningaventil.
Byggarbete vid husfasad med värmepump upphängd på husväggen. Ingen lokal avstängningsventil finns, lösning visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 9 till
  • Laddar…
S Safran skrev:
Så här löstes det hos oss pga avsaknad av lokal avstängningaventil.
[bild]
Vem gjorde den? Dränering firman?
 
Vår dräneringsfirma gjorde likadant, utedelen hängdes upp och var igång under arbetet.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Jag tog bort min, va 1 timmes jobb för röris, sen lyfte vi bort den med skopan.
Elpatronen i innedelen fixade varmvatten undertiden.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
Så här löste jag det.
Kom på iden själv och utförde det själv. Men jag skötte hela dräneringen själv så inte mycket val på vem som skulle tillse att det gick att gräva under utedelen. Grävning vid husgrund för dränering, synliga dräneringsrör och frigolit vid husets fasad, med en plattform ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Vem gjorde den? Dränering firman?
Markentreprenören fixade det. Men tanken var först att koppla loss men det gick inte så lätt. Detta funkade utmärkt och den var på hela tiden. Och firman återställde allt efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.