Hej
Har en liten fundering

Jag har förnärvarande kopplat som enligt bilden men utan radiator. Alltsp att jag har en shuntgrupp till GV med inbyggd pump. Nu ska jag koppla in en radiator på rören som matar shuntgruppen. Detta gör att jag måste sätta en CP i början vi tanken.
Så jag undrar om denna CP kan driva runt GV? Eller blir det knas med två pumpar?
Hoppas ni förstår hur jag tänker

ab201290336PMb6f7.jpg
 
Du måste/bör ha 2 pumpar, jag har radiatorer före min GV-shunt som matas med en egen pump. Jag testade att ta bort pumpen till GV och ersatte med ett rör men tempen sköt i höjden på golvvärmen vilket jag tolkade som att det inte fungerade.

Jag satte en tryckkänslig pump till radiatorerna(http://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-cirkpump-alpha2-25-40-180/?select=true) och den går max upp i 5w och då matar den 4 element.....:)
 
En shunt använder du när du har ett delat system med både radiatorer och golvvärme i huset. Shuntens uppgift är att trappa ned vattentemperaturen. Ett radiatorsystem har vanligtvis en hög temperatur 60°, och ett lågt flöde, medans ett golvvärmesystem har en låg temperatur 40° och ett högt flöde. Därför behövs shunten för att blanda ned den höga temperaturen som värmekällan måste avge till radiatorerna. Pumpen som sitter på shunten används för att pumpa runt sekundärsidan på shunten (golvvärmen).
Det kan ju vara så att du har ett lågtempererat radiatorsystem med samma temperatur som golvvärmen. Då skulle shunten inte behövas. Men då gäller det att man stryper in radiatorerna rätt så inte det blir obalans i systemet.
 
D
Freddan-70 skrev:
med samma temperatur som golvvärmen. Då skulle shunten inte behövas. Men då gäller det att man stryper in radiatorerna rätt så inte det blir obalans i systemet.
Det är fortfarande inte säkert att systemet kan upprätthålla tillräckligt högt och jämnt flöde för golvvärmen. För lågt flöde ger ojämn ttemperatur på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.